Република Северна Македония все още не е приела съответните конституционни промени с оглед на включването в Конституцията на граждани, които живеят в пределите на държавата и са част от други народи, като например българите, посочва Европейската комисия в годишния си доклад за напредъка на страните кандидатки по пътя към членство.

Комисията отбелязва, че „двустранните споразумения със съседните държави трябва да се изпълняват добросъвестно от всички страни“, споменавайки по-конкретно Преспанското споразумение с Гърция и Договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество с България.

В периода на оценка „Северна Македония е поддържала добри отношения с другите страни от процеса на разширяване и е продължила да участва в регионални инициативи“, отбелязва в доклада Европейската комисия и допълва:

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

„Съществуващите двустранни споразумения със съседните страни трябва да се изпълняват добросъвестно от всички страни, включително Преспанското споразумение между Северна Македония и Гърция и Договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество с България“.

В първия клъстер „Основополагащи въпроси“ в частта от доклада, посветена на демокрацията, се посочва, че „въпреки опитите, до момента, не е постигнат напредък в приемането на промени в конституцията с оглед на включването в конституцията на граждани, които живеят в пределите на държавата и са част от други народи, като например българите, както е записано в заключенията на Съвета (на ЕС) от 18 юли 2022 г., които страната (Северна Македония) се е ангажирала да изпълни“.

„В парламента не бе постигнато необходимото мнозинство от две трети, за да се приеме предложението за изменение на Конституцията с цел включване на още шест общности в преамбюла и в два члена на Конституцията, а именно българския народ, хърватския народ, черногорския народ, словенския народ, еврейския народ и египетския народ“, пише в доклада на ЕК за Северна Македония.

В четвърти клъстер „Зелен дневен ред и устойчива свързаност“ в глава 21, посветена на трансевропейските транспортни мрежи, се посочва, че Северна Македония е постигнала добро равнище на подготовка в тази сфера, но е осъществила „ограничен напредък“ в периода на оценяване.

„Препоръките на ЕК от миналогодишния доклад не са приложени и поради тази причина остават валидни“, посочва Комисията и изрежда няколко цели пред Скопие в предстоящия период. Сред тези цели е Северна Македония „да ускори напредъка по изграждането и завършването на железопътната връзка по Коридор номер 8 с България“.

ЕК отбелязва, че работата по железопътния коридор номер 8 напредват, но третата фаза от проекта от Крива Паланка до границата с България, е била прекъсната от националните власти в Скопие.

„Продължават да са необходими допълнителни усилия за ускоряване на напредъка по железопътния коридор номер 8 и други приоритетни участъци от основната железопътна и шосейна мрежа“, се казва в доклада.

Във връзка с отношенията между Северна Македония и България в доклада на ЕК се казва, че „отношенията с България са били съсредоточени върху следващите стъпки в процеса на присъединяване на Северна Македония към ЕС“.