Европейският съюз въвежда нови регулаторни закони за дигиталните гиганти. Очаква се те да бъдат представени в подробности по-късно днес.
Законът за дигиталните услуги и Законът за дигиталните пазари целят да направят най-голямата промяна в последните 20 години, като се фокусират върху конкуренцията и засилването на отговорността на онлайн платформите за съдържанието им. Очаква се да бъдат оповестени и глобите, които ще се налагат за неизпълнение на новите закони.
Текстовете са дело на еврокомисарите Маргрет Вестагер и Тиери Бретон. През годините и двамата многократно са се изказвали по теми, свързани с работата на технологичните гиганти в Европа. В коментарен материал от двамата, публикуван в „Айриш таймс“, „бизнесът и политическите интереси на шепа компании не трябва да определят общото ни бъдеще“.
„Правилата ни за дигиталните услуги в Европа – най-желаният пазар в света – са от 2000 г. Повечето онлайн платформи тогава не съществуваха. Имаме нужда да променим инструментите си на работа, за да сме сигурни, че правилата и принципите ни се спазват от всички – и онлайн, и офлайн“, казват Вестагер и Бретон.
Ключов момент от новото законодателство касае големите технологични играчи „Гугъл“ и „Фейсбук“. Европейската комисия е против тези фирми да събират и използват данни от потребители, за да разработват с тях нови дигитални продукти, тъй като това създава предпоставки за нелоялна конкуренция.
ЕК нарича подобни фирми „пазители на портите“, тъй като „те определят правилата на играта за своите потребители и конкуренти“.