Европейският парламент прие на първо четене промените в правилата за международните пътни превози.
Гласувани бяха три законопроекта и бяха отхвърлени над 1000 предложения за допълнения към тях. Отхвърлени бяха предложенията за отлагане на гласуването и възраженията за процедурата на гласуване.
Привържениците на пакета разполагаха с около 200 гласа повече и безпроблемно приеха текста, който разделя Европа на център и периферия.
В днешния вот българските евродепутати видяха "категорично и силово нарушаване на процедурите".
„За мен това досие трябва да замине в съда час по-скоро, защото прекалено много правила бяха потъпкани”, заяви Андрей Новаков от ЕНП.
„Можем да кажем, както са казвали гладиаторите на ринга: Умиращите те поздравяват, Цезаре! Периферията поздравява центъра в случая”, коментира Петър Курумбашев от ПЕС.
„Зад тези промени стои само и единствено желанието на центъра да изсмуче работната ръка от периферията”, заяви Ангел Джамбазки от Европейски консерватори и реформисти.
Според приетите текстове се предвижда въвеждането на електронни тахографи, както и обособяването на охраняеми паркинги за почивка на международните шофьори, където да има достъп до храна, вода, душове, интернет връзка.
Правилата засягат сроковете за почивка на водачите, както и проверките на тяхната дейност.
Предлага се проверките да бъдат извършвани основно в служебните помещения на фирмите, а по-рядко на пътя. Предвижда се, ако при проверка на пътя водач не разполага с необходимия документ, този документ да бъде изпращан от фирмата до проверяващите по електронен път.
По отношение на почивките на водачите се предвижда фирмите, за които те работят, да им плащат средствата за път до дома. Допуска се водачите да ползват почивките си и в превозното средство, ако то разполага с място за спане. Въвежда се определение за дом – "регистрираното местопребиваване на водача в държава" от ЕС.
В европарламента след първоначално гласуване с ръка текст по текст на допълненията и отхвърлянето им, се премина към гласуване ан блок. Така евродепутатите успяха за няколко минути да отхвърлят останалите изменения и да одобрят законопроектите в първоначалния им вид.
С това гласуване става възможно началото на преговорите между ЕП, Съвета на ЕС и Европейската комисия. Ако тези преговори завършат успешно до следващата и последна сесия на ЕП през април, предстои гласуване на второ четене преди изборите за евродепутати през май.
Предстоящите преговори ще бъдат водени от румънското председателство на Съвета на ЕС. Председателството разполага с две седмици за постигането на съгласие.
От Асоциацията на международните превозвачи изчислиха, че пакетът „Мобилност” ще засегне 75% от фирмите в бранша, които са с по няколко камиона.
„Някои ще затворят директно, а други ще пререгистрират фирмите извън България ,което значи принудетилена емиграция на стотици хиляди българи”, заяви Николай Рашков, собстевник на транспортна фирма.
А според спедитори именно държави като Германия и Франция с това решение на практика вдигат разходите си за транспорт.