Измъченият развод на Великобритания с Европейския съюз ще е факт в полунощ. Но тази финиш линия е старт на новата битка за това как раздялата ще се случи на практика.

Почти всички аспекти на бизнеса и ежедневието ще останат непроменени, докато Великобритания и ЕС изчистят всички специфични въпроси, започващи от търговията и сътрудничеството за сигурност до паспортите за домашни любимци.

Новият краен срок е 31 декември 2020 г. – твърде амбициозен, като се има предвид, че подобни сделки обикновено отнемат години, за да бъдат завършени.

В 11-месечния преходен период Великобритания ще търгува свободно с ЕС и ще бъде подчинена на повечето от законите на Общността, без право да ги изготвя и приема.

Как ще изглежда брекзит в началото?

Великобритания вече промени корицата на новоиздадените паспорти, но останалите признаци за промяна ще бъдат по-трудно забележими.

Снимка: EPA

Свободното движение на граждани на ЕС и Великобритания в и извън блока ще остане същото.

Сделката, защитаваща правата на повече от 3 милиона граждани на ЕС, живеещи във Великобритания и около милион британски граждани, пребиваващи в блока, ще влезе в сила. Споразумението им позволява да останат там, където са и да продължат да се ползват от пенсии и достъп до здравни грижи там, където живеят.

Великобритания ще плати сметката си по развода, като изпълнява задълженията си към ЕС, докато е член. Това може да струва около 33 милиарда паунда.

Ще бъдат задействани плановете за предотвратяване на твърда граница в Ирландия, въпреки че няма да влязат в сила до края на преходния период.

Какво остава неуредено?

Законодателството за брекзит не засяга далеч по-големия въпрос как ще изглеждат бъдещите отношения между ЕС и Великобритания след края на преходния период през декември 2020 г. На теория би трябвало да бъде подписано споразумение за свободна търговия от след това. Това обаче е въпрос на политически преговори.

Снимка: EPA

Така че ако, да речем, работите за японска компания с база в Лондон, която изнася за ЕС, все още нямате сигурност относно условията на търговия през Ламанша, които ще бъдат в сила в началото на 2021 г. Очакват се още политически разправии в следващите месеци заедно със слуховете, че Великобритания може би се опитва да се превърне в нискорегулиран „Сингапур на Темза“.

Какво означава „Сингапур на Темза“?

Това е кодово название за Великобритания след брекзит, котяо може да копира лекия регулаторен режим в азиатския град-държава. Премиерът Борис Джонсън прехвърли ангажиментите на Великобритания да спазва стандартите на ЕС относно данъците, трудовите права и околната среда извън законно обвързващата част от сделката за брекзит с блока в отделната, необвързваща политическа декларация. Това му дава по-голяма свобода да се отклони от нормите на ЕС след брекзит, но би могло да затрудни постигането на всеобхватна търговска сделка с ЕС.

Снимка: iStock

Френският президент Еманюел Макрон прецизно обобщи проблема, с който ще се сблъскат британците: „Всеки път, когато се отклонят от регламентите на ЕС, те ще се отдалечават от амбициозно споразумение“, каза той в часовете след победата на Джонсън.

ЕС едва ли ще позволи на Великобритания достъп до единния си пазар от 500 милиона души, като в същото време остави да бъде подкопавана конкурентоспособността на своите членове.

Ако не успеят да постигнат сделка до края на 2020 г.?

Преговарящите от ЕС предупредиха, че срокът до декември 2020 г. е нереалистичен. Джонсън обаче изключва удължаването на преходния период, въпреки че е имало случаи, в които е променял мнението си. Ако Брюксел и Лондон не постигнат споразумение, Великобритания може да се „срине“ в края на преходния период и да се върне към търговия с ЕС по търговски условия, договорени през 1995 г. от членове на Световната търговска организация. Това много ще прилича на брекзит без сделка. Моментът на истината ще дойде преди крайния срок 1 юли, когато може да се иска удължаване.

Снимка: EPA

Каква сделка е възможна?

По-вероятно е Великобритания да се стреми да направи бърза сделка, гарантираща нулеви тарифи и квоти за стоки. Тъй като ЕС се радва на излишък от търговията със стоки от Великобритания, това всъщност може да помогне на немските производители на автомобили. Но сделка за стоки, която изключва услугите, където Великобритания има голям излишък с ЕС, може да навреди на финансовата индустрия на Лондон.