Звукът на 16 000 души, които скандират "Али, Алибаба" изпълва стадион „Жълтият дракон: в Хангжу, източен Китай. Докато песента от филма „Цар лъв” започва от звуковата система, малка фигура се качва на сцeнета. Облечен в кожа и с гигантски шипове мохаук, черно червило и пръстен на носа, Джак Ма започва своята интерпретация на песента на Елтън Джон пред своите обожаващи го служители. Така започва портретът на изпълнителния директор на една от най-успешните компании в света, публикуван във Файненшъл таймс.
Най-чаканото излизане на борсата
Минали са 10 години откакто Ма основава Алибаба, интернет компанията, която го е направи милиардер. Време е за празник, скоро отново ще има повод – Алибаба, най-успешната компания за електронна търговия се готви да излезе на борсата. Първичното публично предлагане (IPO) може да донесе над 100 млрд. долара.
Джак Ма има статут на култова фигура в Китай от години. Но той привлича вниманието на света от скоро, заради вълнението, изградено около предстоящото IPO ще позволи на инвеститорите да притежават парче от най-бързо растящият интернет пазар на планетата.
2 на сто от БВП
Продажбите на Алибаба вече надхвърлят общите печалби на ebay и Amazon и формира около 2 на сто от брутния вътрешен продукт на Китай. 70 на сто от всички китайски доставки на пакети идват от продажбите на Алибаба, а около 80% от китайските сделки въобще минават през сайтовете на Алибаба. Това вероятно е само началото, като се има предвид повече от половината от Китай все още е офлайн. С 600 млн. души, които използват интернет, Китай скоро ще изпревари САЩ като най-големия пазар за електронна търговия в света, продължава анализа си ФТ.
Ма, кръстникът на предприемаческия дух на Китай, е личност на годината на ФТ, защото олицетворява китайския интернет - с целия си потенциал и противоречия.
В страна, чийто успехи се базират главно на идеи, разработени другаде, Джак Ма е истински новатор. Неговите съвременници са копирали предимно вече установени бизнес модели, за да се създаде китайски Google, китайски Amazon или китайски Twitter. Но когато Ма стартира Алибаба в апартамента си през 1999 г., този тип бизнес-към-бизнес сайт за електронната търговия не съществуваше.
Джак Ма вече гледа към друга цел - разклащане на китайските финанси. Това е изпратила шокиращи „вълни” в сектора, доминиран от държавата и показва, че амбициите му се простират далеч отвъд онлайн търговията на дребно.
За по-висша цел
Има обаче и друга причина за избора на Ма за човек на годината на ФТ: решението му през май да напусне поста на главен изпълнителен директор на Алибаба на 48 г. и да се посвети на борбата с някои от най-големите проблеми на Китай - по-специално назряващата екологична катастрофа.
Той остава изпълнителен председател на компанията, а решението му е да се фокусира по-малко на сляпото преследване на богатство и повече за подобряване на състоянието на света.
Решението му е и отражение на дълбока промяна в китайското общество - такова, което се улеснява от възхода на интернет. След три десетилетия на двуцифрен икономически растеж, нарастващата и все по-силна средна класа в страната вече не се задоволява с късоглед фокус върху темповете на растеж на БВП.