Само 62% от уебсайтове за туристически услуги зачитат европейското законодателство за защита на потребителите, показва проверка на Европейската комисия. От Брюксел предупреждават, че към останалите 38%, които са в нарушение, предстоят „насрещни мерки”.
Проучването, координирано от ЕК, е проведено от националните органи в областта на защитата на потребителите в отделните страни-членки на ЕС. При него е взето под внимание дали информацията за основните характеристики на услугите е лесно достъпна на сайтовете.
Сред останалите критерии е дали цената е посочена на достатъчно ранен етап и дали включва допълнителни разходи. Едно от важните условия, на които сайтовете трябва да отговарят, е написването на информацията ясно и разбираемо.
Предоставянето на електронни адреси, на които могат да се изпращат въпроси и жалби, както и информацията за реда и условията за ползване на сайтовете също е било обект на наблюдение.
Сред основните нарушения, които служителите на ЕК са открили, са липсата на задължителната информация за самоличността на търговците, и по-конкретно за техните електронни адреси. Това лишава потребителите от възможност за ефективна обратна връзка.
Констатирана е била и липса на ясни инструкции как да се подаде жалба. Освен това, според ЕК, не се дава възможност допълнителните разходи, като например такса за багаж, застраховка и такса за качване на борда с приоритет, да бъдат изрично избрани.
При проучването е установено, че близо 20% от сайтовете не посочват предварително крайната цена на услугата. Тя се появява на екрана, едва след като клиентът вече си е направил резервация.