Бивш шеф в Meta разкрива как Фейсбук цинично използва слабостите на тийнейджърите

Тя заяви, че е ужасена от факта, че компанията безскрупулно печели от тежкото положение на непълнолетните

Снимка: weforum.org

Редакторски екип Редакторски екип

Публикувано в  16:14 ч. 12.04.2025 г.

Сара Уин-Уилямс - бивш директор по обществена политика на Meta, даде показания пред Сената на САЩ след разкритията в книгата си „Безгрижни хора“.

В нея тя обяснява как компанията умишлено е използвала емоционалното страдание на своите потребители тийнейджъри за рекламни цели, посочват международните издания.

Meta е можела да открие, че даден тийнейджър се чувства „безполезен“ и да сподели тази информация с рекламодателите, за да покаже реклама „в най-подходящия момент“ - например козметичен продукт точно след като тийнейджър е изтрил селфи, или предложения за диети за отслабване, когато младите момичета изразяват телесен дискомфорт.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Според Уин-Уилямс тези практики, насочени към 13-17-годишните, считани за „високодоходни“, са били извършвани без каквито и да било етични гаранции в Мета.

Уин-Уилямс дори съобщава, че един от мениджърите е смятал тези тийнейджъри за „най-ценния сегмент“ и е смятал, че това трябва да бъде заявено ясно и категорично.

Тя заяви, че е ужасена от факта, че компанията, оценена на над 1 трилион долара, безскрупулно печели от тежкото положение на непълнолетните, за да „добави още малко в касата си“.

Същата логика на необуздан растеж може да се види и в разкритията на Уин-Уилямс за отношенията на Meta с Пекин. Според показанията ѝ ръководителите на Фейсбук не са се колебали да си сътрудничат с китайския режим в опит да проникнат на азиатския пазар.

Твърди се, че Meta е организирала брифинги за американските постижения в областта на изкуствения интелект за китайски служители с надеждата да спечели благоразположението на Пекин.

Компанията дори е обмисляла изграждането на „тръбопровод“ за данни между САЩ и Китай - проект, който в крайна сметка е бил изоставен под натиска на регулаторните органи, тъй като е щял да даде на Пекин пряк достъп до данните на американските потребители.

Сред обвиненията си Уин-Уилямс посочва, че моделът на Meta за изкуствен интелект „е допринесъл значително за китайския напредък в технологиите за изкуствен интелект като DeepSeek“ и че Meta се е съгласила да изтрие профила във Фейсбук на китайски дисидент, живеещ в изгнание в САЩ, като по този начин е отстъпила пред исканията на комунистическата партия за цензура.

Официално групата посочва като претекст неспазването на правилата на акаунта, но истинското намерение е било да успокои китайските власти.

От циничното използване на слабостите на тийнейджърите до компромисите с авторитарния режим, тези две части рисуват портрет на компания, готова на всичко, за да се разшири. Мета изглежда се ръководи от търговска логика, която не познава граници, жертвайки моралните принципи и безопасността на своите потребители пред олтара на растежа.

Насочването на компанията към уязвими непълнолетни и умиротворяването на държавната цензура са част от една и съща спирала: печалба и завладяване на нови пазари за сметка на етичните ценности и обществената защита. 

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK