Доброто състояние на автомобилния сектор в Словакия превръща страната в шампион по растеж сред 17-те страни от Еврозоната. Добрите резултати са отбелязани въпреки дълговата криза.

В страната с население 5,4 милиона души, която е член на Еврозоната от 2009 година, има заводи на германския автомобилни производители Volkswagen, френския PSA Peugeot Citroеn корейския Kia Motors.

Автомобилостроенето тук е главният двигател на промишлеността. Секторът дава работа на 72 000 души и представлява 39 процента от националната икономика.

И докато във Франция PSA Peugeot Citroеn, например, обяви план за съкращаване на 8000 служители, в Словакия само от началото на годината създаде 900 работни места.

Очаква се тази година словашката икономика да нарасне с 1,8 процента, докато за цялата Еврозона прогнозите са за свиване от 0,3 процента.

При последната световна криза от 2008 година Словакия понесе с пълна сила последиците от спада на търсенето в Западна Европа, като рецесията в страната през 2009 достигна 4,9 процента. Оттогава обаче е направена стратегическа промяна в заводите за сглобяване, които се съсредоточиха върху производството на малки, евтини модели.

Приемането на еврото даде на Словакия конкурентно предимство пред съседите й, които са извън Еврозоната - Унгария и Чехия, като така инвеститорите си спестяват конвертирането на валута.

В завода си в Търнава компанията PSA Peugeot Citroеn, която има 3500 служители в Словакия, създаде трети производствен екип тази година с цел да произвежда 300 000 автомобила през 2013 година.

Същевременно в съседна Чехия предприятие TPSА, което обединява PSA Peugeot Citroеn и Toyota обяви, че съкращава 345 души от общо 2800 служители на компанията.

Volkswagen обяви намерението си да инвестира 1,5 милиарда евро в Словакия и да наеме още 500 души към вече работещите за компанията 8400 души, които сглобяват автомобили. Амбицията е в завода в Братислава да бъде достигнат капацитет от 400 000 автомобила годишно през следващите две години.

Южнокорейската Kia обяви увеличение от 10 процента на производството си през първото полугодие в завода си в Жилина и планира капацитет от 300 000 автомобила през 2013 година.

Същевременно словашката икономика не е изолирана от рисковете на икономическата ситуация в съседни страни.

"20 процента от словашкия износ отива за Германия и страните от ядрото на Еврозоната," отбелязва Владимир Вано, анализатор от Volksbank.