Авиационно гориво, направено от растителни отпадъци – ще стане ли конкурентно на изкопаемите?

Базираното на лигнин гориво може да стане напълно съвместимо с всички съществуващи двигатели

Снимка: iStock

Петроний Евтов Петроний Евтов

Публикувано в  11:21 ч. 01.10.2024 г.

Глобалното потребление на авиационно гориво е достигнало исторически връх от близо 100 милиарда галона през 2019 г. и се очаква търсенето да се увеличи през следващите десетилетия.

Устойчивите авиационни горива, получени от растителна биомаса, биха могли да помогнат за минимизиране на въглеродния отпечатък на авиацията и постигане на международните цели за въглеродна неутралност.

Учени от Вашингтонския университет тестваха успешно нов начин за производство на устойчиво самолетно гориво от селскостопански отпадъци. Методът работи благодарение на лигнина в растенията, който е около 30% от биомасата им. 

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Публикувано в списание Fuel Processing Technology, изследването на екипа демонстрира непрекъснат процес, който директно превръща лигнинови полимери, един от основните компоненти на растителните клетки, във форма на самолетно гориво, което може да помогне за подобряване на производителността на устойчиво произведени авиационни горива, сподели TechXplore.

Лигнинът се извлича от стъбла, кочани и листа, останали след прибиране на царевичната реколта както и други селскостопански продукти. Екипът е разработил процес, който разгражда лигниновия полимер и в същото време премахва кислорода, за да създаде реактивно гориво.

Снимка: iStock

Базираното на лигнин реактивно гориво може да направи устойчивите горива по-чисти и по-лесни за използване в реактивни двигатели. Благодарение на тяхната плътност, ефективност и характеристики те могат да заменят съединенията, получени от изкопаеми горива.

Това изследване отбеляза първия успешен тест на екипа за непрекъснат процес, който е по-подходящ за търговско производство. Проектът също така използва по-малко преработена, по-евтина форма на лигнин, наречена "технически лигнин", контрастирайки с подобни изследвания, използващи лигниново био масло.

„Авиационното предприятие се стреми да генерира 100% възобновяемо авиационно гориво. Реактивното гориво на базата на лигнин допълва съществуващите технологии“, каза Джош Хейн, член на изследователския екип и съуправител на WSU-PNNL Bioproducts Institute.

Предлагайки намалени емисии, базираното на лигнин гориво може да стане напълно съвместимо с всички съществуващи двигатели, инфраструктура и въздухоплавателни средства като съществуващото авиационно гориво, получено от изкопаеми горива.

„Ние работим за създаване на ефективна, комерсиално подходяща технология за допълващ смесен компонент, който може да постигне целта за 100% спад“, каза Хейне.

Сега екипът работи за усъвършенстване на своя процес за по-добра ефективност и намалени разходи.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK

Изгодни оферти от Technopolis Изгодни оферти от Technopolis