Катастрофата със самолета на „Ер Франс”, изпълняващ полет от Рио де Жанейро до Париж през юни 2009 г. се дължи на неподходяща реакция на екипажа на машината след моментна загуба на данните за скоростта. Това се посочва в доклад, изготвен след контраекспертиза, извършена по съдебно нареждане, предаде АФП.
Симулатори и експертизи ясно са показали предоминирането на човешките фактори в причините за трагедията, се посочва в документа, изготвен от петима експерти.
Установихме, че катастрофата, отнела живота на 228 души е можела да бъде избегната чрез някакво подходящо действие на екипажа, се акцентира в документа. Машината падна в южната част на Атлантическия океан на 1 юни преди пет години.
Контраекспертизата, датирана от 30 април, но оповестена днес, беше по нареждане на съдиите Силвия Цимерман и Сабин Херис, след първа експертиза представена през юли 2012 г. на семействата на жертвите.
Заключенията от доклада от контраекспертизата посочват, че съчетание от фактори е причинило катастрофата - човешки грешки, технически неизправности, лошо време и неактуализирани процедури за въздухоплаване.
По случая „Ер Фран”с и „Еърбъс” са разследвани от 2011 г. за убийство по непредпазливост.
Установено беше, че катастрофата се дължи на загуба на контрол върху самолета вследствие на неподходяща реакция на екипажа след моментна загуба на индикациите за скоростта на машината. Екипажът не е анализирал по един структуриран начин аварията, не е разбрал ситуацията и разпределянето на задачите в пилотската кабина не е било направено според правилата, се казва в доклада от контраекспертизата. В него има списък с 14 фактора, допринесли за трагедията.