Около 3,7 млн. деца на принудени да емигрират родители нямат възможност да се учат. Данните се съдържат в доклад на Управлението на върховния комисар на ООН по бежанските въпроси.
„Около 1,75 млн. деца, които са бежанци, не са ходили на начално училище, а 1,95 млн. - в средно. При бежанците рискът за оставане извън обучението е пет пъти по-висок от средните показатели по света“, гласи документът.
Върховният комисар по бежанските въпроси на ООН Филипо Гранди оцени тази ситуация като „криза“ и подчерта, че образованието има изключително голямо значение за десетките милиони принудени да напуснат родните си места хора, тъй като „то е една от малкото възможности да променят съдбата си“.
Според доклада само половината от децата бежанци и вътрешно разселени ходят на начално училище, докато средните показатели в световен мащаб показват, че достъпът до това ниво на образование в момента е около 90%. Колкото по-големи стават децата в такива семейства, толкова по-малко са възможностите за тях да продължават образованието си: едва 22% от юношите-бежанци са в средното образование, и само 1% продължават в университети. В световен мащаб средното образование обхваща 84% от подрастващите, а висшето – 34%.
В Сирия 2,1 млн. деца и тийнейджъри не ходят на училище. През продължаващия вече пета година въоръжен конфликт равнището на обхванатите от образователната система сирийци спадна от 94 на 60%. По данни на ООН Сирия е напусната от 4,8 млн. души, от които 900 000 са деца в училищна възраст, които сега нямат възможност за образование.
По данни на световната организация в края на 2015 г. мигрантите по света са били 65,3 млн. души, а повече от половината от децата-бежанци, които нямат достъп до училищната скамейка, са съсредоточени в седем държави – Чад, ДР Конго, Етиопия, Кения, Ливан, Пакистан и Турция.