1 май 1994 година е смятан за един от най-черните дни в историята на Формула 1. Тогава смъртта си на пистата "Имола" намира соченият от мнозина като най-велик пилот - Айртон Сена. Той се забива с близо 300 км/ч. в бетонна преграда на завоя "Тамбурело", когато прави своята шеста обиколка. Въпреки че всичко се случва пред очите на милиони, смъртта му някак си продължава да тъне в мистерия. Факт е, че 24 часа по-рано и друг пилот загива на същата писта, но през годините за него се пише много по-малко.

Това е и причината в смачкания болид на Сена да открият австрийското знаме, което бразилецът планирал да развее в памет на младия пилот Роланд Раценбергер. Смъртта му остава тема табу. Италианските власти насочват вниманието си към организаторите на състезанието с обвиненията, че причина за смъртта е пистата. Пилоти казват, че трасето е било прашно и хлъзгаво.

Предпазната бетонна ограда на "Тамбурело", един от най-бързите дотогава във Формула 1, сега е предшествана от дълъг участък за намаляване на скоростта. Самият завой вече няма нищо общо с тогавашния. Днес "Тамбурело" е един от многото шикани във Формула 1, а бързината му остана в миналото. Остана му само печалната слава на убиеца на Сена.

Началото

Роденият през 1960 г. в Сау Пауло Сена започва да кара като невръстно дете. Като малък има проблеми с координацията и баща му му дава карт с двигател от косачка. Тогава бъдещият състезател е само на 4 годинки. Първото си състезание печели когато е на 13, тъй като по закон преди тази възраст не може да участва в надпревари по картинг. Следват пет поредни шампионски титли в картинга.

Човекът, който му дава първите насоки към автомобилните спортове - баща му, в един момент го кара да се откаже. Сена е принуден сам да търси спонсори, но идеята му се проваля и през октомври 1981 година обявява оттеглянето си. Завръща се в Бразилия, където за кратко опитва да се занимава със строителната фирма на баща си. Там желанието му да се състезава се засилва, а изборът пред Сена е само един - автомобилните спортове.

Дебютът му във Формула 1 е през 1984 г. с екипа на "Толеман". Качва се три пъти на подиума в Монако, Великобритания и Португалия. В края на сезона Сена напуска "Толеман" и отива в "Лотус". Там негов съотборник е световният шампион Ален Прост, с когото още от началото не са в добри отношения. Въпреки това, Сена успява да спечели 13 първи позиции, 8 Гран при и да вземе първата си титла във Формула 1.

Последното състезание и пътят към вечността

Автомобилът на "Уилямс" в началото на 1994 г. е далеч от перфектния състезателен болид – теза, която Айртон многократно споделя със своите най-близки хора. Причината за смъртта на пилота е фатална рана в областта на дясната вежда, причинена от носач от предното окачване, която пробива каската му. Айртон получава сериозна мозъчна травма и изпада в кома. Лекарите са категорични, че Сена няма мозъчна дейност и след няколко часа семейството му решава да бъдат спрени животоподдържащите системи.

И до днес не се знае какво точно е причинило фаталния край на Айртон Сена. Смята се, че след катастрофата разследващите твърде бързо са събрали всички остатъци от болида му, с идеята да предотвратят попадането им в ръцете на ловците на трофеи, които да ги разпродадат на търгове.

Натоварват смачканите ламарини на камион, след което те потъват в склада на полицейското управление. Така причината за повредата в болида му остава спорна. Смята се, че конструкторите на болида са променили кормилната щанга по настояване на самия Сена, за да се чувства той по-удобно.

Специалистите твърдят, че бразилецът е познавал отлично завоя "Тамбурело", затова недоумяват как автомобилът не успява да завие преди фаталния сблъсък в бетонната преграда. Говори се, че в деня на състезанието Айртон бил доста нервен – от смъртта на своя връстник Ратценбергер, от появата на новоизгряващата звезда Михаел Шумахер, а като капак на всичко преди да седне зад волана се скарал със своята приятелка.

Ковчегът с тялото на Айртон Сена е поставен в бизнес класа, тъй като близките му смятат за недостойно последното му пътуване да бъде в багажно отделение и авиокомпанията уважава искането им. Така тленните му останки стигат в родната Бразилия, където над половин милион души излизат по улиците на Сао Пауло, за да се сбогуват с обожествявания от тях пилот.

На погребението присъства и неговият "най-голям враг" на пистата – Ален Прост. Години по-късно френският състезател признава, че често мисли за загиналия Сена и в спомените му той е по-скоро приятел, отколкото непримирим съперник.

През 2009-а Айртон Сена е избран посмъртно за най-великия пилот във Формула 1 за всички времена от 217 бивши и настоящи състезатели в анкета на британското списание Autosport.

Истината е, че след Сена други състезатели печелят повече титли от него. Но трофеите в случая не са определящи, защото стила му на каране остава ненадминат, уникален и на границата на опасността.