На 20-ина километра северозападно от центъра на Мадрид се намира сателитното градче Лас Росас, което е известно поради две причини. Едната е, че жителите му са сред най-богатите хора в Испания със среден годишен доход от около 50 хил. евро на човек. Другата е, че тук се намира базата на испанския национален отбор. В края на този месец футболистите, които селекционерът Хулен Лопетеги ще повика за предстоящия мондиал в Русия, ще се съберат именно тук, за да започнат подготовката си за световното.

Половин дузина терени, хотел, футболен музей, мултифункционална зала, която освен за спорт се използва още за бизнес конференции, концерти и дори... сватби. Всичко това се помещава в базата, която отваря врати в края на миналия век, за да приветства всички категории на мъжкия и женския национален отбор, както и селекциите по футбол в зала.

Още на входа посетителите на впечатляващия комплекс са посрещнати от огромен банер с фланелка на Испания, в която е вграден ликът на покойния Луис Арагонес. Селекционерът, извел “Ла Роха” до триумф на Евро 2008. Човекът, от когото започна революцията в иберийския футбол, трансформирал испанския тим от вечните симпатични губещи в машина за победи. В сградата на музея пък има мемориал, посветен на бившите футболисти на “Севиля” и “Еспаньол” – Антонио Пуерта и Дани Харке, които също си отидоха от този свят.

Без съмнение, най-голямата атракция в самия музей е позлатената реплика на световната купа, спечелена от испанската селекция през 2010 г. в ЮАР. От двете й страни пък са еврокупите от 2008 и 2012 г. Един друг трофей обаче се радва на също толкова голяма популярност сред посетителите. Със завидна доза чувство за хумор от испанската федерация са изложили и “останките” от кралската купа, която футболистът на “Реал” Мадрид Серхио Рамос изпусна под гумите на автобуса, правещ триумфална обиколка около фонтана “Сибелес” през 2011 г.

Когато не служи за лагер на испанските национали, хотелът на комплекса приема отбори от цял свят. Нощувка плюс използване на терените струва по 130-140 евро на човек. Но това е само един от многото източници на приходи за федерацията. В момента селекцията има 12 спонсора, четири от които са от най-скъпата категория – “генерални”. Става дума за пивоварната “Крускампо”, мобилният оператор “Мовистар”, автомобилната компания “Сеат” и “Адидас” – концернът, който облича тима. Всички те плащат по 5 млн. евро на година, за да са ексклузивни партньори на испанския отбор. Договорът, който подписват двете страни, е с минимална продължителност две години, за да обхване съответно целия европейски или световен квалификационен цикъл.

Освен чрез рекламни споразумения испанската федерация попълва бюджета си и от такси за картотекиране на футболисти. Така например всеки клуб от Ла Лига, който иска да регистрира свой играч, трябва да плати еднократно за лиценза му 54 хил. евро. За тимовете от Сегунда дивисион сумата е 24 хил. евро. Отделно местният футболен съюз печели по 2,5 млн. евро от всяка приятелска среща, която Де Хеа, Иско и компания изиграят.

Тези дни на един от терените на базата могат да бъдат забелязани цяла плеяда от знаменитости начело с бившите играчи на “Реал” Мадрид – Раул Гонсалес Бланко и Шаби Алонсо. Заедно с Маркош Сена и Жулио Баптища те карат треньорски курс, включващ практически занимания именно тук, в Лас Росас. По всичко личи, че бъдещето на испанския футбол е в добри ръце.