7 световни титли във Формула 1, 91 победи в Гран при в различни краища на света, 13 първи места за един сезон (2004 г.) и… един нелеп инцидент. Михаел Шумахер е идол на милиони, спортна икона, емблематична фигура! Днес (3 януари) той става на 50!

Въпреки че не се е появявал в медийното пространство от 2013 г. след тежката травма на главата, Шуми продължава да живее в сърцата на своите милиони почитатели и в мечтите на по-младите му колеги на пистата. Те искат да подобрят рекордите му, да имат постиженията му, но това е най-трудната задача във Формула 1! Просто защото германецът доказано е най-добрият, а тронът му за сега не е застрашен, дори след второто му отказване от активната спортна кариера преди 7 години!

Снимка: Getty Images

Михаел винаги е носил скоростта в себе си. Болидите са негова страст още от раждането му на 3 януари 1969 г. в град Хюрт. Преди половин столетие Ралф и Елизабет приветстват на бял свят първия си наследник. Таткото работи като зидар, но прави всичко възможно да подкрепя своето семейство и да им даде най-важното – възможността да мечтаят. Именно Ралф е първият, който вкарва Шуми в кола – малка детска играчка с педали, на която слага електрически мотор. Следва по-мощен карт, а цялото семейство започва да се занимава със скоростното забавление. Ралф става управител на малка картинг писта, Елизабет работи в бюфета, а Михаел просто… кара.

С всеки изминал ден той е все по-добър. На 6 печели първата си голяма купа – тази на клуба, в който го записва баща му. На 15, година, след като получава първия си лиценз за състезател, той става шампион на Германия при юношите. Следва европейска титла по картинг през 1987 г.

Снимка: Getty Images

На всички е ясно, но Шумахер не е обикновен! Той е роден да лети по пистата!

Естественото продължение на кариерата му е Формула 3. През 1989 г. той се присъединява към отбора на Вили Вебер, а година по-късно „Мерцедес“ го канят в своята програма за развитие на талантливи млади пилоти. Шуми печели последното състезание за сезона и се нарежда пети в крайното класиране при пилотите, след като е участвал в само 3 от 9 старта. 9-ото десетилетие на ХХ век започва с прекрасно представяне за Михаел на писта „Хокенхаймринг“. Той привлича вниманието на големите играчи в най-скъпия спорт в света.

От „Мерцедес“ продължават да следят Шуми, докато от „Джордан“ действат. Британският отбор имат нужда от свежа кръв в болида, след като основният им пилот Бертран Гашо е осъден на 2 години затвор заради нападение със сълзотворен спрей над шофьор на такси. Мениджърът на Михаел Вили Вебер съзира възможност и я използва. Спокоен и уравновесен Шумахер пристига на писта „Силвърстоун“ и прави… най-добрата обиколка с болид на „Джордан“. Дни след това той кара на легендарната „Спа“ в първото си състезание във Формула 1. Датата е 25 август 1991 г. Въпреки че е близо до родния му дом, Шуми никога не е карал на тази писта! Вебер обаче отсича категорично: „Моето момче е направил стотици обиколки тук!“. И за да е достоверна лъжата, Михаел дава 7-мо време в квалификациите, като е само на 3 секунди от лидера Айртон Сена – тогава двукратен световен шампион! В самото състезание германският младеж има проблеми със съединителя и трябва се откаже преди финала.

Но въпреки това първите изречения в приказката му вече е написани. В договора му с „Джордан“ има клауза за промяна на тима. Тя е написана заради „Мерцедес“, но от „Бенетон“ са по-бързи. След няколко дена Шуми сяда в техния болид, след като трикратният световен шампион Нелсон Пикет се отказва. В първия си сезон той печели 4 точки в 6 старта, а най-доброто му постижение е петото място на Гран при на Италия. През 1992 г. той се завръща на „Спа“, за да я погледне след състезанието от най-високото място на почетната стълбичка.

Снимка: Getty Images

Винаги уравновесен, сериозен, без емоции, Шумахер ясно показва, че с него трябва да се съобразяват и завършва на трето място в генералното класиране. През 1993 г. следва победа в Португалия, но техническите проблеми с болида не спрат и това му носи едва 4-о място в генералното класиране.

През следващия сезон Международната автомобилна федерация променя правилата за използване на техника в болидите и това се оказва голям плюс за Михаел, който печели 8 състезания (и първия полпозишън в кариерата си в Монако), а на края закономерно вдига титлата, въпреки че Деймън Хил завършва само на 1 точка след него.

Снимка: Getty Images

1995 г. започва с нов двигател за „Бенетон“ и завършва с втора титла за Шумахер!

Само че всеки помни Михаел с червен екип и в болида на „Ферари“. Все пак почитателите на Формула 1 го наричат „червения барон“! Въпреки успехите с „Бенетон“, той подписва договор с италианския тим, а заслуга за това има легендата Ники Лауда, който настоява, че талантливият германец е единственият, който може да се качи в мощната машина с емблематичното конче!

Снимка: Getty Images

Началото не е толкова обнадеждаващо. Болидът на Шуми често търпи технически проблеми, които го оставят извън подиума, а през 1996 г. той е трети в крайното класиране. През 1997 г. битката на пистата и в класирането е с Жак Вилньов. Разликата между двамата е незначителна и всичко ще се реши на последното Гран при на сезона в Португалия. При опит за изпреварване на Вилньов, Шумахер прави маневра, с която застрашава своя противник. Това не остава незабелязано от организаторите, които дисквалифицират германеца от генералното класиране.

1998 и 1999 г. носят само главоболия на пилота на „Ферари“. През първата година той завършва втори след куп катастрофи на пистата, а през втората чупи крак и пропуска 6 старта, което му носи едва 5-о място в крайното класиране при пилотите.

Снимка: Getty Images

Казват, че счупеното носи щастие! Шумахер може да го потвърди! Цял свят може! След като се възстановява от травмата, Михаел се завръща с 9 победи за сезона и първа титла за „Ферари“ от 21 години. За него тя е трета. Следва и четвърта, и пета, и шеста, и седма! В поредни сезони! Всеки знае, че щом Шумахер излезе с червения си болид, конкурентите треперят, защото шампионът е един, а те могат да бъдат само претенденти за неговата слава.

През 2004 г. той печели 7 поредни старта – рекорд, който все още е неподобрен!

Снимка: Getty Images

Следват два сезона, в които Шуми е съответно трети и втори. На 37 години той вече има империя. Спечелил е милиард долара от състезания и рекламни договори, което го прави първият спортист с толкова голяма банкова сметка. В личен план нещата около Шумахер винаги са били потайни. През 1995 г. той се жени за Корина Беч. Двамата имат дъщеря Джина-Мария (днес на 22 години) и син Мик (на 20 години). Семейството живее в имение на брега на женевското езеро, но други подробности Михаел не разкрива. Просто там е неговата територия, в която журналистите нямат място.

Снимка: Getty Images

А какво става с договора с „Мерцедес“ – конструктора, който пръв подава ръка на Шуми? Всъщност германецът кара за отбора. Той прави кратко завръщане на пистата през 2010, но до 2012 г. се оттегля повторно, след като третото място във Валенсия е на-доброто му представяне.

Окончателният край на кариерата на Шумахер предвещава спокоен и обилен живот за „червения барон“. Само че съдбата има други планове. Човекът, който при всяко стартиране на двигателя поглежда смъртта в очите, но никога по лицето му не бе изписан страх, претърпява нелеп инцидент, който отново го връща по челните страници на новинарските издания.

Снимка: Getty Images

На 29 декември 2013 г. той се наслаждава на семейната си ваканция във Френските Алпи. Решава да излезе със ските от пистата и тогава се случва страшното! Михаел пада и си удря главата в скала. Бързо е повикан хеликоптер, който го транспортира в Гренобъл. В местната болница лекарите извършван двучасова сложна мозъчна операция на бившия пилот. Според специалистите, само каската е спасила живота на Шуми. Той е поставен в изкуствена кома заради мозъчната травма. Едва през март 2014 г. състоянието му се стабилизира. През юни е преместен в дома си в Лозана, където трябва да протече рехабилитацията му.

Как е Шумахер? Може би това е най-задаваният въпрос! Само че отговор няма. Съпругата му Корина помоли за разбиране още в началото, когато големият шампион се бореше за живота си. Различни издания спекулират с цената на лечението на бившия пилот, като сумата в статиите достига над 50 хил. евро на седмица, а къщата му е превърната в малка болница. Само че официално потвърждение за състоянието на любимеца на милиони фенове на високите скорости няма! Домът на семейство Шумахер е превърнат в крепост и в него се допускат само доверени хора, като баща му Ралф и президентът на Международната автомобилна асоциация и бивш мениджър на „Ферари“ – Жан Тод.

Снимка: Getty Images

Адвокатите на семейството дебнат свирепо за всяко изтичане на информация. Те реагираха светкавично, когато документите от болницата в Гренобъл, свързани с операцията бяха откраднати. Виновникът бе разкрит веднага и подведен под съдебна отговорност, а по-късно се обеси в килията си.

Единствената информация за състоянието на Шуми идва от редките изяви на говорителката на семейството, а и вече на сина му Мик, който от тази година ще кара във Формула 3. „Винаги съм искал да се състезавам с най-добрите, какъвто е баща ми. Той е мой идол, надявам се един ден да ме сравняват с него.“, каза той преди време и след това добави, че самият Михаел го е насърчил да се захване с високите скорости.

Снимка: Getty Images

Независимо от информациите, голяма част от които са просто опит за търсене на сензация и грешни тълкувания на официални данни, феновете продължават да обожават своя идол! Онзи сериозният, чиято усмивка се появяваше само на най-високото стъпало на почетната стълбичка. Онзи, чиито плакати висят в детските стаи на сегашните звезди! Големият шампион, великият състезател, силният боец! 50 години са само част от историята! Михаел Шумахер е доказал, че е много повече! Той е този, който всички сочат за пример! Непобедимият победител!