Ученици проектираха един от най-икономичните автомобили в Европа. На традиционния "Шел-Еко Маратон" в Лондон участваха над 1500 млади инженери и рекорден брой български отбори.
Традицията идва от лондонското предградие Бруукландс. Там преди век се провежда първото автомобилно състезание в света. То продължава 24 часа, а победител е този, който измине най-много обиколки.
100 години по-късно, трасето предизвиква уменията на хиляди студенти и ученици от 28 държави. Целта е една – да създадат най-икономичния автомобил. Една обиколка е с дължина около километър и половина.
Екомаратонът се провежда от 35 г. Рекордът до сега е 3771 км. или разстоянието от Лондон до Рим и обратно само с литър гориво. Младите инженери разполагат с 4 дни, за да подобрят рекорда. На пистата автомобилите не се състезават с времето. Те трябва да изминат възможно най-голямо разстояние с единица енергия.
Тази година участват 5 български отбора. Отборът ни от Русе използва автомобил от градски тип с водородна клетка. Конструирането му отнема 14 дни. Стратегията на младежите включва максимално възползване от инерцията при спусканията.
Другият отбор от Русе е с тегло под 30 кг. и е с изцяло нови елементи. Пилот е Илиана Минковска, а за да е в максимално добра форма, спазва стриктни диети.
Екоавтомобила е оборудван със системи, които записват стойностите, отчитат скоростта и различни параметри на батерията и електромотора.
Някои от българите успяват да изминат 598 км. за киловат час. Автомобилът на отбора от Чепеларе тежи само 33 кг. и намира мястото в челната десетка. Инженерът на отбора отбеляза, че предварителната работа по автомобила продължава 7 месеца.
Отборът на Бургас пък залага на дизайна. Техният „Баткомобил” разчита на голяма видимост, тъй като на пилотското място нещата се случват бързо и трябва винаги да си наясно каква е обстановката.
Генералният директор на "Шел Еко-маратон" Норман Кох заяви, че учениците получават опит, който не може да се добие в класните стаи. Според него на маратона те се учат как да работят заедно и да решават проблеми с определен бюджет и време.
„За нас е привилегия да им дадем шанса да развият идеите, да направят стъпка напред към едно толкова голямо предизвикателство за всички нас”, допълни той.
Най-доброто постижение тази година е на френския отбор. Прототипът им се задвижва от двигател с вътрешно горене и измина 2735 км. Участниците споделят, че вълнението покрай маратона е огромно.
Вижте още във видеото!