Един от уроците в учебник по биология за 9 клас на издателство „Анубис” предизвика много коментари и спорове в социалните мрежи.
Най-дискутираните текстове са в урок 28 – „Оплождане и индивидуално развитие”, където в графа „Юношество” е написано: „Възможно е осъзнаване на сексуално влечение към същия пол”.
За зрялата възраст пък е записано „изграждане на трайни връзки с партньор от другия или от същия пол”.
„Изненадана съм от реакцията, която се появява в социалните мрежи. Изглежда, че не сме свикнали да възприемаме съвременното състояние на науката и на развитието на обществото”, коментира в „Тази сутрин” по bTV проф. Мария Шишиньова , ръководител по съставянето на учебника.
Тя изтъкна, че учебниците се пишат по учебни програми, които предварително се обнародват и дискутират. „Не сме получили никакви забележки, оспорвания или въпроси. Задължително в учебната програма в очакваните резултати се изисква да се описват етапите на психосексуалното развитие на личността, същността и значението на сексуалното репродуктивно здраве, да се дискутират ранните сексуални контакти, необходимостта от толерантно отношение към хората с различна сексуална ориентация, личната отговорност”, изброи проф. Шишиньова.
По думите ѝ подобен вид тематика се застъпва напоследък по новите учебни програми. Променило се е развитието на човешкото общество, на знанията, проблемите, които се появяват, подчерта тя. „До средата на 80-те години на XX век човекът беше единственият жив организъм, който се изучаваше без полова система”, подчерта проф. Шишиньова.
Ново е, защото в 80-те години гей прайд нямаше, по тези въпроси не се говореше в обществото, в медиите, посочи в разговора бившият министър на образованието Тодор Танев.
Той беше категоричен, че един учебник, освен собственото съдържание по дисциплината, има и възпитателно съдържание. „Това, което е направено от екипа, е абсолютно обективно, несугестиращо каквото и да било поведение, няма нищо нецензурно”, подчерта Танев.
Антоанета Донева, учител по биология в 51 училище в столицата, отбеляза, че темата за сексуалното образование е доста деликатна. Спорът кога и каква информация трябва да се предоставя на децата е нерешим по простата причина, че всеки родител, педагог и психолог има собствено виждане, допълни тя.