Има два начина бакшиша, който оставяме в заведенията да бъде регламентиран – или да бъде включен в касовия бон, или да бъде урегулиран от Националната приходна агенция, това заяви председателят на Българската асоциация на заведенията Ричард Алибегов.
По думите му практиката на задължителен бакшиш отдавна е въведена в Западна Европа. Алибегов смята, че клиентите в заведенията в чужбина знаят колко процента е бакшишът в дадено заведение, като най-често той е записан в менюто или на касовия бон.
Освен това отбеляза, че трябва да се реши дали бакшишът ще се облага с данък или ще отива директно при служителя.
„Другият вариант е от НАП да приемат, че бакшишът е да кажем 8% и при проверка на оборота да има право на отклонение от 8%”, допълни той.
Според експерта при проверка на търговски обект у нас, всичко над касовата наличност се глобява сериозно, като в същото време търговецът се глобява за нещо, за което няма отношение.
„В момента имаме възможност да оставим бакшиш ако искаме. Но законът в случая забранява да оставиш, защото нарушаваш касовата наличност”, подчерта той.
Алибегов обясни, че не е нормално през 2020 г. сервитьорът да отделя парите за бакшиш от сметката, защото го е страх да не дойде проверка.
„Другото важно е персоналната отговорност на всеки работещ, тъй като в момента неиздаването на касов бон води до запечатването на обект. В много от случаите неиздаването на касовия бон е по преценка на лицето, което ви обслужва, а не по нареждане на собственика”, изтъкна Алибегов.
Според него предложенията са свързани с улесняване на бизнеса и борбата със сивата икономика.