В света има достатъчно петрол, за да може един кораб, който блокира Суецкия канал за известно време, да не окаже кой знае какво въздействие, коментира в "Тази сутрин" Светослав Бенчев от Българската петролна и газова асоциация.
"Борсите тръгнаха леко нагоре, но веднага видяха, че това не е нещо, което сериозно може да се отрази върху цените на петрола", добави той.
"Безспорно е, че ако каналът остане затворен известно време, корабите ще трябва да го заобикалят, но има и алтернативи. Големите танкери, които превозват сериозни количества петрол го заобикалят, защото не могат да влязат вътре, но има и газопроводи. Това е проблем, но не дотолкова, че да създаде паника", отбеляза Светослав Бенчев.
"Цените на петрола от вчера и онзи ден бяха около 64 долара за барел, което наистина беше известен скок в сравнение със ситуацията преди засядането на кораба, но смятам, че тази тенденция да се върви нагоре достигна своя таван и няма да продължава", прогнозира експертът.
"Пандемията в Европа, както и по-малките доставки на суров петрол за Индия, показаха, че пазарът беше твърде оптимистичен с цени за 69 долара за барел, но смятам, че това не е реалната цена на петрола", добави Бенчев.
Той обясни, че цената на петрола тръгва нагоре още през декември и това се дължи на факта, че Саудитска Арабия, както и ОПЕК, са съкратили производството и това води до недостиг на пазара за известно време.
"В последните 3-4 години в България не е имало сезонно увеличение на горивата, защото ги няма факторите за това нещо. Това е субективно усещане, числата говорят друго", отбеляза Бенчев.
Според него горивата могат да си повишат с жълти стотинки, но само при положение, че цената на петрола продължи да върви нагоре. Цените ни в момента са най-ниски в целия Европейски съюз, посочи той.
По данни на ЕК България е държавата с най-малко некачествени проби на горива в ЕС, заяви още Светослав Бенчев.