През последната година значително се увеличиха сигналите от потребители, които пазаруват в интернет. Това каза в „Тази сутрин“ Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите.
За какво най-често са потребителските сигнали след пазаруване в интернет?
За първи път са получени сигнали за продукти, свързани с пандемията – дезинфектанти, предпазни маски. Най-фрапиращ случай е спирт за горене, който е предлаган за дезинфектант.
Имало е и случай, при който хипнотична терапия е рекламирана в интернет магазин като средство за борба с коронавируса.
„Увеличаването на жалбите се дължи на два фактора – повишаването на потреблението в интернет и увеличаването на броя търговци, които започнаха да предлагат своите стоки и услуги в онлайн пространството. Част от тях просто не познават достатъчно добре правилата и откривайки онлайн магазините правят някои грешки“, обясни Димитър Маргаритов.
„Също така се отвориха нови сегменти в онлайн пространството. Пример за това е доставката на хранителни продукти по домовете – нещо, което беше екзотика преди пандемията“ , каза още Маргаритов, допълвайки, че това създава предпоставки за нарушения.
КЗП работи заедно с ГДБОП по отношение на фалшивите сайтове, много често регистрирани извън България. В КЗП има сигнали за ваксини, които се продават в интернет и те се адресират към ГДБОП.
Към момента комисията е забранила разпространението на големи количества лични предпазни средства, които са неефективни и могат да създават рискове.
Как новите етикети на електроуредите ще ни ориентират по-лесно за тяхната ефективност?
„Това са най-често употребяваните в ежедневието домакински електроуреди. От септември към тях ще бъдат добавени и осветителните уреди. Постепенно тези етикети ще важат за всички стоки, които консумират електроенергия“, обясни Димитър Маргаритов.
По думите му с новите етикети ще има по-ясна информация. Известно време е възможно двата етикета да бъдат едновременно на пазара.