Най-много 30 минути са били нужни, за да се избегне инцидентът на тунел “Железница”, при който пострадаха трима работници. Това е времето, необходимо за укрепване на ронливите скали с пръски бетон и укрепителни материали.

Екип на bTV влезе в една от тръбите на тунела по пътя за Гърция и разгледа отблизо работата на строителите.

Снимка: bTV

Само преди няколко дни трима работници бяха затрупани от скална маса. Оказва се, че тунел “Железница” не само е най- дългият тунел в страната, а и най-сложното пътно съоръжение. Тук се строят 26 SOS ниши и 6 аварийни прохода.

Преди влизането в тунела, има инструктаж. Каски, жилетки и съвети за безопасност.

Двете тръби на тунела са с дължина над 2 километра. В момента са прокопани наполовина. За денонощие се напредва с не повече от 2 метра.

Снимка: bTV

Нито минута работата не трябва да се спира заради спецификата на скалите.

“Забоят не трябва да се оставя дори и минимално време, без да се работи по него, защото масивът е като жив и постоянно трябва да се напредва и укрепва и колкото по-бързо се случват тези операции, толкова по- безопасно е. Виждаш скала, изглежда на скала, а в момента на досега, на тръгването на копане, на пипането, тя буквално се разпада в ръката ти”, каза инж. Матей Матеев, ръководител на обекта.

Снимка: bTV

24 юни, малко след 10 ч. сутринта. Никой не предполага, че точно в този момент скалите ще се срутят - малко преди да бъдат укрепени и да станат безопасни.

„Винаги имаме спомени. При нас нещата се виждат и когато стане някаква злополука, все пак ние сме хора и ги изживяваме нещата, но пък това е хубавото, че успяхме хората да спасим и да останат живи, предполагам ще се възстановят, за да могат да се приберат при семействата си“, обясни инж. Владимир Цветанов.

Снимка: bTV

Между забоя и укрепения участък има разстояние от около метър, което трябва да се укрепи.

„След като се укрепи с пръски бетон, рамки и мрежа, хората са защитени. Ето точно в този критичен момент, от метър-метър и 50 се е случило събитието“, поясни инж. Иван Танев, ръководител на обекта.

„До 20, до 30 минути максимум, толкова отнема позиционирането на армофермата“, каза инж. Матеев.

Прокопаването става с багер, а не с взрив точно защото скалите са ронливи, а дъждовната вода е проникнала в тях. Когато стане готово съоръжението, в него ще има SOS ниши, оборудвани с телефони и пожарогасителни.

През пешеходен проход се излиза в случай на авария. Аварийните изходи са 6, два от които - за автомобили.

Съоръжението ще бъде завършено през пролетта на 2022 г.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement