Най-много 30 минути са били нужни, за да се избегне инцидентът на тунел “Железница”, при който пострадаха трима работници. Това е времето, необходимо за укрепване на ронливите скали с пръски бетон и укрепителни материали.
Екип на bTV влезе в една от тръбите на тунела по пътя за Гърция и разгледа отблизо работата на строителите.
Само преди няколко дни трима работници бяха затрупани от скална маса. Оказва се, че тунел “Железница” не само е най- дългият тунел в страната, а и най-сложното пътно съоръжение. Тук се строят 26 SOS ниши и 6 аварийни прохода.
Преди влизането в тунела, има инструктаж. Каски, жилетки и съвети за безопасност.
Двете тръби на тунела са с дължина над 2 километра. В момента са прокопани наполовина. За денонощие се напредва с не повече от 2 метра.
Нито минута работата не трябва да се спира заради спецификата на скалите.
“Забоят не трябва да се оставя дори и минимално време, без да се работи по него, защото масивът е като жив и постоянно трябва да се напредва и укрепва и колкото по-бързо се случват тези операции, толкова по- безопасно е. Виждаш скала, изглежда на скала, а в момента на досега, на тръгването на копане, на пипането, тя буквално се разпада в ръката ти”, каза инж. Матей Матеев, ръководител на обекта.
24 юни, малко след 10 ч. сутринта. Никой не предполага, че точно в този момент скалите ще се срутят - малко преди да бъдат укрепени и да станат безопасни.
„Винаги имаме спомени. При нас нещата се виждат и когато стане някаква злополука, все пак ние сме хора и ги изживяваме нещата, но пък това е хубавото, че успяхме хората да спасим и да останат живи, предполагам ще се възстановят, за да могат да се приберат при семействата си“, обясни инж. Владимир Цветанов.
Между забоя и укрепения участък има разстояние от около метър, което трябва да се укрепи.
„След като се укрепи с пръски бетон, рамки и мрежа, хората са защитени. Ето точно в този критичен момент, от метър-метър и 50 се е случило събитието“, поясни инж. Иван Танев, ръководител на обекта.
„До 20, до 30 минути максимум, толкова отнема позиционирането на армофермата“, каза инж. Матеев.
Прокопаването става с багер, а не с взрив точно защото скалите са ронливи, а дъждовната вода е проникнала в тях. Когато стане готово съоръжението, в него ще има SOS ниши, оборудвани с телефони и пожарогасителни.
През пешеходен проход се излиза в случай на авария. Аварийните изходи са 6, два от които - за автомобили.
Съоръжението ще бъде завършено през пролетта на 2022 г.