Зрител ни изпрати видео, на което се вижда лошото състояние металните фуги на Аспаруховия мост във Врана, които са видимо повредени и при преминаване на колите се вижда как частите се местят.
„Елементи от фугите се движат хаотично и свободно, очевидно извън тяхната функция. За множеството нарушения по асфалтовото покритие на платната въобще не отварям дума, те са отдавна причина за множество катастрофи. След множеството точно определени дати от Премиера и неговите министри за старт на ремонтни дейности по съоръжението, нито една не беше спазена, а моста се разрушава с високи темпове” , пише в сигнала, изпратен в платформата „Аз репортерът”.
Кореспондентът ни от региона Десислава Кръстева провери на място проблемния участък и потърси отговорите на експертите и на институциите.
Аспаруховият мост е единствената пряка пътна връзка на Южното Черноморие с Варна и една от най-натоварените отсечки в града. Той е построен за изключително кратко време – от 1973 до 1976 г. Той е дълъг малко повече от два километра и всеки ден по него минават над 10 хил. автомобила.
Инж. Иван Петински е част от екипа, проектирал моста преди повече от 40 години. С него проверяваме състоянието на фугите. Пътният инженер констатира разлепени заварки.
„Всички фуги предназначението им е да поемат разширенията най вече топлинни, а и други динамични разширения в конструкцията”, обясни инж. Петински.
Проектантът си спомня, че фугите са изцяло подменяни през 1996 г.
„Поддръжката на тия фуги се свежда основно до тия гумени ленти, които са за водоплътност, но лошото е, че няма кой да ги почиства тях и поддържането им е изоставено”, коментира още енженерът.
От Областното пътно управления обещават спешен ремонт сега и цялостна подмяна – в бъдеще.
Според шофьорите цялостен ремонт на пътя е належащ, защото основна реконструкция не е правена от изграждането му.
През 2016 г. ремонтът започна – с обновяване само на 860 м или 3 от общо 11 съоръжения. Работата включваше цялостна подмяна на хидроизолацията, фугите, лагерите, нова настилка и тротоари.
Всяка година регионалното министерство и община Варна уверяват, че ремонтът започва – през пролетта обещават за есента, а през есента отлагат за следващата пролет. През октомври 2017 г. поредното начало беше отменено, часове преди старта.
По последни сметки на строителното министерство за целта са нужни около 240 млн. лв. От Агенция „Пътна инфраструктура” засега нямат отговор кога ще започне обновяването, но със сигурност няма да е до края на тази година.