След обилните трапези, големите подаръци и почивките в страната и чужбина дойде време да свием бюджета си. Как обаче ни влияят сезонните намаления и може ли да пострада бюджета ни?
С първите дни на новата година започнаха и масовите намаления в магазините и онлайн платформите. Причината за тези оферти е разчистване на сезонната стока.
Психолозите доказват, че когато пазаруваме, се повишава нивото на допамин, който е хормонът за чувство на благосъстояние.
„Тези големи цифри - 50-70%, ни влияят и започваме веднага да изчисляваме "О, това е много", често за съжаление тези проценти не отговарят. Хората сме внушаеми и нещо, което постоянно се повтаря - това е принципът на повторението, като реклами, които постоянно ни се представят по телевизията и масмедията, ни влияе и си казваме – „Да това е трендът“, някак си се вписваме, че сега е времето“, коментира психологът Ирина Драголова.
„Традиционно мислим, че "Черният петък" и преди Коледа са най-сериозните намаления. Но разчистванията в края на този сезон, всъщност генерират много възможности за извънредно харчене, защото се разчистват много количества от непродадена стока, тоест магазините за да се отърват от дадена стока, пускат много добри предложения и стоки“, посочва икономистът Адриан Николов.
Според икономистите инфлацията в този период до голяма степен се успокоява.
„Цялата 2024 г. най-вероятно ще свършим с 3,50-4,50% за сравнение с есента на 2022 и 2023 г., когато инфлацията стигаше до 16-17%. Тоест инфлацията на практика е 3-4 пъти по-ниска от пика си. Все още при храните, при някои дълготрайни стоки като дрехите и обувките, продължава да има по-сериозен възходящ тренд в цените“, коментира Николов.
Димитър Купенов е сред хората, които решават да заменят своя коледен подарък с друг електрически продукт за готвене.
„Според мен в България няма реални "черни петъци", така че по-реалните намаления наистина след Коледа и след празниците. Така че предпочитам да пазарувам януари месец“, споделя той.
„Зимата започва да показва отрицателните си температури, в сектора за отопление има най-много клиенти. Като голяма част търсят нещо, което не е много скъпо и след това да не излиза много като разход за ток, обръщат внимание на новите климатици“, коментира Йордан Вакъвчиев, управител на магазин за електроуреди.
Според търговците януари е сред силните месеци в годината. За някои клиенти купуването на стока на разсрочено плащане е вариант, който крие своите рискове.
„Повечето експерти на този етап очакват едно повишение на лихвите в следващите 12 месеца, но това дали ще се реализират е плод на конкуренцията на банките“, казва икономистът Адриан Николов.
Освен черната и бяла техника следващите най-търсени продукти са дрехите.
„В самия процес на купуване е повишаването на тази възбуда, за която е доказано, че променя дори и пулса на човек. Тя трае до 20 минути след направената покупка, след това нивото спада“, обясни психологът Ирина Драголова.
За да не се стига до нарушаване на личния бюджет, експертите съветват да се избягват свръхзадължеността и бързите кредити.