Подпорна стена на АМ „Струма“ се срути върху пътното платно в неделя, а разчистването на земната маса продължава и днес. Все още е затворено за движение платното в посока София от кръговото на Драгичево.
„Около 3500 кубика земна маса е отстранена от зоната на срутването. След интензивните валежи от последните дни се забелязва преовлажняване на глинести пластове, довело до срязването на стената. От нея са паднали 24 метра. Оценката е, че около 5000 кубика земна маса ще бъдат извозени“, обясни в ефира на bTV инж. Даниел Иваничков, директор „Поддържане на пътната инфраструктура“ в АПИ.
„Трябва да сме приключили до утре с разчистването. След това ще бъде направена оценка за последващото възстановяване. Магистралата ще бъде затворена до утре със сигурност. След това ще бъде отворена за леките автомобили“, добави той.
„Стените в участъка са на 14-годишна възраст. Правени са при изграждането на АМ „Люлин“. Не са много стари, не са много нови – природата си е природа. Останалите стени не са мръднали. Ще бъдат предприети действия за почистване на отводнителите им, което е регулярен процес“, каза още инж. Даниел Иваничков.
„Непосредствената причина за падането на стената са дъждовете, които са преовлажнили земните маси зад подпорната стена, създали са един значителен земен масив, който е довел до срязването на стената. Няма щети по пътя, което означава, че е нарушена устойчивостта на откоса“, обясни проф. Стефчо Стоев от Минно-геоложкия университет.
„Това е стар свлачище участък. За него се знае. Той е слабо място на магистралата. По-надолу са извършвани мероприятия по укрепване на откоса. Ние сме в периферията на тази зона. Целият този район е свлачищен. Почвите са податливи на свличане“, коментира той.
„АМ „Люлин“, сега „Струма“, е изградена при едни много сложни геоложки условия. Само в рамките на едни 7 километра имаме три големи свличания. Между първия и втория тунел има много голямо свличане, което беше овладяно много трудно. Този участък е слабо място. Извършвани са укрепителни мероприятия. Цялата тази част на Пернишката котловина се характеризира със сложни условия. Пътят между Драгичево и Владая е с няколко свлачища. По железопътната линия влаковете се движат с намалена скорост заради свлачищни процеси. Районът е предразположен. Очевидно е трябвало да бъдат извършени по-сериозни укрепителните мероприятия“, допълни още ръководителят на катедра „Хидрология и инженерна геология“ проф. Стефчо Стоев.
За причините за аварията и къде да очакваме тапи по пътя към родното и гръцко море - вижте във видеото инженер Даниел Иваничков - директор на дирекция "Поддръжка на пътната инфраструктура" в Агенцията за пътна инфраструктура.