Студеното време създава и немалко рискови ситуации на пътя. Може би на всеки шофьор се е случвало зимата колата да му поднесе заради заледен участък.
Лед на пътя е едно от най-лошите неща, които може да се случа на шофьор. Шансът колата ни да поднесе е сериозен.
Според пилот инструктора Ива Русинова първото правило е да не изпадаме в паника. За овладяването на автомобила има значение дали е с предно, задно предаване, или е 4х4. Тези с предно се връщат най-лесно на пътя.
„Те имат склонност да недозавиват - когато навлезем в завоя с несъобразена скорост, навиваме волана, колата започва да бута предница. Пускаме волана към право положение и търсим сцепление“, казва Ива Русинова.
„Ето грешката. Навиваме волана, колата бута предница и продължаваме да навиваме. Не! Пускаме. Подаваме, пускаме, подаваме, пускаме. Не даваме газ през това време. Много важно условие. Също така не се паникьосвайте. Не скачайте на спирачката, защото недозавиването ще стане още по-голямо“, посочва още тя.
При задно предаване е точно обратното.
„Ако колата ни е със задно предаване можем да очакваме презавиванне,... Т.е. навиаме по волана посока на движението, но задницата тръгва да се паразаля. В този случай правим точно обратното. Обратен волан. Без газ. Отново без газ. И търсим сцеплението“, казва Ива Русинова.
Въпреки, че са най-стабилни, поднесе ли 4Х4 се овладяват най-трудно.
„От него можем да очакваме двете неща в съвкупоност. И недозавиване, и презавиване“, посочва още тя. Засилили сме се, навиваме волана. Първо недозавива и след това започваме да се пързаляме леко. Първо опитваме да върнем волана при недозавиването, след което ако тръгне на обратно - даваме обратен волан. И всичко това се случва без да даваме газ допълнително на колата“, обяснява пилот-инструкторът.
Истинското майсторство обаче е да предвидим ситуацията.
„Никога. Абсолюнто никога не скачаме на спирачката. Това само ще мултиплицира поведението на автомобила. Спирачният път при хлъзгава настилка е в пъти по-дълъг... Затова дистанция от предния автомбил и отново сме концентрирани“, посочва Ива Русинова.
Независимо колко сме подготвени обаче не трябва да подценяваме нито една ситуация.