"Ако имаше осветление на магистралата, някакви си жалки 10 лампи, това нямаше да се случи", каза в „Тази сутрин“ пътният експерт инж. Владимир Жиянски в коментар на тежкия инцидент с автобус, при който загинаха 45 души. 

По думите му отсечката е изпълнена съгласно нормативната база.

"Същият наклон го има на „Витиня“, същият го има и по магистралата в Гърция към Игуменица. Завоите са с голям радиус и това позволява висока скорост. Ако се спусне човек по инерция от върха надолу, в най-ниската част скоростта отива към 140 км", каза той.

Според експерта наклонът е допустим. 

По думите на инж. Жиянски тук трябва да се намесят и икономическите съображения, когато е проектирана магистралата.

„Представете си, че трябва да бъде нулев наклонът, какво трябва да правим – тунел ли? Ние, както сме бързи по строителството на тунели, ще го правим 30 години. Трасето трябва да следва пътя и там, където може се правят изкопи, насипи, търси се оптималният вариант”, коментира експертът.

Той допълни, че няма информация през деня в участъка да е станало каквото и да било произшествие и това според него показва, че магистралата е изпълнена както трябва.

„За съжаление, през нощта при условията, при които е пътувал автобусът - мокра настилка, недостатъчно почистена хоризонтална маркировка, тъмният асфалтобетон поема светлината, няма съответни знаци, тоест, имаме нарушаване на комфорта, който би трябвало да създаде магистралата дори през нощно време. И оттук отиваме към основната причина за произшествието – това е липса на информация. Ако е имало осветления, някакви си жалки 10 лампи, това никога при никакви обстоятелства не би се случило”, каза още той.

За шофьор, който минава за първи път през отсечката, проблем биха били насрещните светлини, допълни инж. Жиянски.

„Получава се заслепяване, там има отбивка, която не е сигнализирана нито с хоризонтална, нито с вертикална маркировка, получава се алтернативно трасе. Шофьорът се е заблудил, като се е усетил, реагира правилно, но за съжаление, там е направена и една еластична ограда, която виждате каква беля е направила”, обясни още той.

Този остров какво прави там не е много ясно и защо е трябвало изобщо да има еластична ограда отгоре, коментира инженерът.

"Въпросът е много сериозен, много тежък, касае се за проектиране. За съжаление, ние в момента в България, а и преди това, отделяме много малко време на проектите. Всички тичаме и говорим за строителство, но то зависи преди всичко от проекта - при качествен проект, ще имаме и качествено строителство", на мнение е експертът.

В една европейска държава този път би светил като слънце през нощта, допълни той и даде за пример Гърция и магистралата до Игуменица, където и през деня греят лампи.