„Миналата година през институцията на омбудсмана са преминали близо 60 000 души за търсене на помощ, подкрепа и съдействие. Има над 13 500 жалби по различни проблеми“, съобщи в „Тази сутрин“ омбудсманът Диана Ковачева.

Тя уточни, че най-голям брой жалби има във връзка с права на потребители и сред тях най-сериозният проблем е за качеството на водата, както и че няма вода.  

„Лятото специално в Искърското дефиле положението е много трагично и сериозно. Това е лоша инфраструктура и хората просто нямат вода. Там, където има - Шумен, Добрич, Сливен, например - е с толкова ниско качество, че не е редно хората да плащат цена за питейна вода, когато реално от чешмите им тече кал“, смята Диана Ковачева.

По думите ѝ в Сливен и Шумен, например, се стига да едни драстични цени на водата, поискани от ВиК операторите.

„За Шумен се очаква за четири години, в края на ценовия период, да се плаща 6,43 лв. за кубик вода, а за следващата година да е 4,16 лв. Това е поискал ВиК операторът при условие, че общите загуби на вода там са 80%“, отбеляза омбудсманът.

Според нея трябва да има много ясна връзка между цената и качеството на водата.

„Едно от предложенията беше КЕВР да определи базисна цена при лошо качество на водата, която да се прилага автоматично“, обясни Ковачева.

Според омбудсмана е необходим спешно нов Закон за ВиК, който да регулира този проблем, както и да има социална поносимост на цената на водата.

„Не бих казала, че увеличаването на цената на водата е достатъчно обосновано, още повече, че хората не виждат никаква реална полза – качеството да се подобри. Загубите на вода са огромни, а не се знае кой плаща за тях“, посочи Диана Ковачева.

Омбудсманът уточни, че при нея са постъпили и жалби, свързани с изравнителните сметки за парно, със сградната инсталация и с високи начислявания за топлата вода.

„20% е голямо увеличение в тази ситуация, при която хората губят доходи при пандемия, трябва да се търси баланса между интересите на хората и на дружеството“, коментира тя по повод предстоящото поскъпване на парното.

„Хората се оплакват изключително много от факта, че плащат високи сметки. Миналата година, когато цената на природния газ беше доста по-ниска, цената на парното не беше намалена“, каза Ковачева. 

Предложение за служебно преизчисляване на пенсиите 

Омбудсманът Диана Ковачева е препоръчала на НОИ да се организира служебно преизчисляване на индивидуалния коефициент на пенсиите на хората, засегнати от промените в Кодекса за социално осигуряване.

„Става дума за преизчисляването на пенсиите на над 170 000 души по данни на НОИ. От друга страна, ние се намираме в пандемия, срокът е до 30 септември, което означава, че тези хора вероятно ще се струпат пред офисите на НОИ. Също така част от хората са трудно подвижни и самотни. За тях ще бъде трудно да отидат и да подадат документи. Затова смятам, че е редно да бъдат преизчислени служебно“, обясни Ковачева.

„Щом НОИ знае, че 172 000 души могат да се ползват от това право, значи вероятно знае и кои са те. Смятам, че е редно да се положат усилия да се облекчат пенсионерите, така че да може по-лесно да стигне до тях тази актуализация на пенсиите, а иначе тя е наложителна“, смята още омбудсманът.