Хиляди джипове, АТВ-та и мотори са в конфликт с безценното ни природно богатство, каквото са горите и планините. Регламент за движението на моторни превозни средства в планините реално няма. 

Венцислав Петров е един от създателите на форума „Офроуд България“. Има поглед как се развива офроуда в България през годините.

„Офроудът в началото беше силно недостъпен. Сега почти всеки може да си купи такава машина. Проблемът е, че това доведе една огромна маса от хора и това причинява сериозни щети“, казва Петров.

Масовостта и хилядите машини вече са в конфликт с безценното ни природно богатство, каквото са горите и планините.

„Проблемът е, че това богатство е пресечната точка на много хора. Не сме само ние. Имаме туристи, които ходят с раничката. Имаме хората, които карат колела, имаме ловци. Единственото място с най-слаба регламентация в България е присъствието в планината“, допълва Петров.

На теория има закони за опазване на планините, но те не са адекватни на времената. В природните паркове като Витоша карането на МПС е забранено, но това масово се нарушава.

Хаотичното присъствие на машини в планината води до ерозия на почвите, застрашава животински видове или просто води до конфликти.

Въвеждането на адекватен регламент за влизане в гората е все по-належащо заради новите и нови видове превозни средства, които помагат на хората да се качват в планината.  

„Липсата на регламентация у нас рано или късно ще доведе до положението е Западна Европа. Там е много просто – всичко е забранено. Аз не смятам, че всичко трябва да се забранява, защото така е най-лесно“, казва Петров.

Според Филип Ковашки, зам.-изпълнителен директор на Изпълнителната агенция по горите, и в момента офроудът е регламентиран законово, но прилагането му е почти невъзможно.

„Офроуд машините, включвам АТВ-тата и спортните мотори, би следвало да карат само по определени за целта трасета“, казва той.

В същото време обаче създаването на такова трасе е почти невъзможно, защото трябва да се случи със съгласието на собствениците на горската територия.

„При офроуд най-ясно се вижда отрицателното въздействие върху почвата. Това е предпоставка за стартирането на ерозионни процеси. Има негативно влияние и върху различните видове животни“, казва Ковашки.