Ревизира се проектът за ново трамвайно трасе по ключовия столичен бул. „Цар Борис Трети”, като е възможно той да бъде преработен, стана ясно от думите на главния архитект на София Здравко Здравков в студиото на „Тази сутрин”.
Автор е инж. Румен Борисов, който публично се отказа от работата си по ремонта на ул. „Граф Игнатиев” с мотива, че фирмата изпълнител използва изолационен материал, различен от първоначално заявения и който всъщност ще усилва трептенията от трамваите по околните сгради.
„Спаси София” сезираха прокуратурата и европейските институции, тъй като конкурент на „Джи Пи Груп” е бил отстранен от обществената поръчка именно заради заявена още в първоначалната документация употреба на този по-евтин материал.
Днес стана ясно, че от прокуратурата са изискали от общината документите, свързани със случая.
Арх. Здравков днес на няколко пъти отклони въпроса дали има нарушение на Закона за обществените поръчки, като подчерта, че проверките са започнали, но промяната в проекта на „Граф Игнатиев” е заради грешки на инж. Борисов, автор на една трета от трамвайните трасета в София, на втората и третата линии на метрото, както и на отклонения на първия диаметър.
Вижте позицията на инж. Борисов ТУК
По думите на главния архитект експертен съвет, в който влиза шефът на метрото проф. Стоян Братоев, е открил сериозни проблеми и е излязъл с конкретни забележки към проектанта, свързани с „цялата безопасност на трасето”. „Проектантът отказва да оправи забележките, не знам защо се прави в момента на ощипана мома”, коментира арх. Здравков и допълни, че инж. Борисов се е отказал от проекта с декларация, „с която е наплюл Столична община”.
Сега подобна е ситуацията с релсите по „Цар Борис Трети”, където се движи една от най-натоварените трамвайни линии в София - №5, която поне в обозримо бъдеще няма алтернатива за десетки хиляди граждани. Според главния архитект инж. Борисов или ще преработи проекта си, или ще „постъпи по сходен начин”.
Така и не стана ясно дали общината и нейните дружества ще проверяват по някакъв начин вече реализираните проекти на инж. Румен Борисов при положение, че за една недовършена и една незапочната отсечка възложителите твърдят, че има проблеми с безопасността и цялостната възможност да се реализират както е планирано.
Кой сега проектира релсите на „Графа”? Арх. Здравко Здравков беше категоричен, че фирма „Трансгео” има нужния опит, придобит… при проектирането на железопътни участъци: „Проектирането на релсов път е специфично и проектантите по жп транспорта са едни от най-добрите”.