Акционерът и главен изпълнителен директор на PPF Group - Ладислав Бартоничек, беше в София тази седмица, като част от първата си регионална обиколка начело на инвестиционния холдинг. Той посети няколко държави, в които PPF притежава медии и телеком оператори.

PPF Group придоби собственика на bTV – СМЕ, през октомври миналата година, а г-н Бартоничек оглави компанията в края на март.

Освен, че обсъди бъдещите стратегии с българските екипи на bTV и Тelenor, Ладислав Бартоничек даде и специално интервю за bTV, за да повдигне завесата около плановете на компанията за региона и в частност за България.

Вижте интервюто на Светослав Иванов с наследника на Петр Келнер в управлението на PPF Group.

- Изминалата година беше бурна за много от нашите зрители, за семействата, за собствениците на бизнеси. Много от нас загубиха близки заради COVID-19, а PPF за съжаление загуби основателя си заради трагичен инцидент. Но пътят продължава напред. Каква е посоката на PPF?

Бяха трудни времена за всички, особено за нас. Но продължаваме напред. Това е посоката, както винаги досега. Това е част от почитта, която отдаваме на Петр - PPF като организация да продължава, да развива бизнеса, да създава стойност. 

- Когато огромна корпорация като PPF претърпи такъв трагичен, огромен инцидент, това разтърсва цялата група компании. Но като човек, загубил приятел, как се промени животът Ви от март насам?

Промени се… Не се е подобрил. За съжаление, беше много напрегнато в работата, но най-вече в емоционален план, защото не само колега си отиде, а и приятел. Отиде си и баща, съпруг. Първите няколко седмици, даже месеци, бяха много тежки, но трябва да кажа, че екипът на PPF страшно много помогна за преодоляване на трудния период, поне в бизнес отношение. Колкото до личните чувства – всеки трябва сам да се справя с тях.

- Това беше и следващият ми въпрос. Обявяването на името Ви едва няколко часа след трагедията беше важен сигнал към света на бизнеса, към партньорите Ви, клиентите. Но как се чувствахте Вие?

Отговорността е огромна, но беше ясно още от първия момент, че това е единственият възможен начин, единственият правилен път. PPF е огромна организация, с много бизнеси, много партньори. Беше много важно да покажем, че продължаваме без прекъсване в дейностите.

- PPF е глобална компания с много партньори, клиенти и интереси в сферата на медиите, недвижимите имоти, финансовите услуги, транспорта и други. Кой беше най-спешният въпрос пред Вас?

Най-спешният въпрос е да гарантираме, че нищо не остава на заден план. Работим по много проекти и трябва да се уверим, че не забравяме нищо, нито един важен елемент. В това отношение моите колеги са от изключително значение.

- Относно визията Ви за Централна и Източна Европа. Към момента според различни прогнози до края на настоящата година ще се върнем към икономически ръст. Но има и несигурност във връзка с развитието на пандемията, проблеми с разпространението и използването на ваксините. Време ли е сега за нови инвестиции или за поддържане на настоящите?

Според мен е добър момент за инвестиции в правилните сфери. По-скоро съм оптимист – предпазлив оптимист, да кажем. Последните 18 месеца показаха много неща. Много проблеми и негативи, но от друга страна -  и невероятната устойчивост на обществото и на индустрията като цяло, защото влиянието на COVID-19 беше огромно.

Само като пример – бързината, с която се разработват ваксини, е невиждана в историята. Така че от тази гледна точка вярвам, че ще преодолеем този период. Няма да бъде лесно. И трябва да се случи чрез взаимодействие между държавите и между хората, така че да се уверим, че няма да има трета, четвърта или пета тежка COVID-19 вълна. И да, смятам, че е добър момент да се огледаме.

Снимка: bTV
- Целият свят е изправен пред непредсказуемостта на пандемията. Но в нашия регион се наблюдава и геополитическо напрежение. ЕС срещу Русия, САЩ срещу Русия, САЩ срещу Китай… Всички тези неща засягат ли стратегията Ви като огромна компания в Европа? Как изглежда по-голямата картина от Вашата позиция?

Всъщност не засяга стратегията ни. Трябва да се знае, че 60% от стойността, от капитала ни, е инвестирана в Централна и Източна Европа. От тази гледна точка, това е най-важният регион, в който търсим развитие. Като цяло е ясно, че с глобализацията (такава, каквато я познавахме преди) е свършено и тя ще бъде заменена от малко по-различна система. Но ние винаги сме работили без да се месим в политическите процеси, така че тази ситуация не ни влияе.

- За PPF в България... Преди няколко години дойдохте тук с цел да купите, развиете и продадете или да купувате, развивате и да останете?

Второто. В България имаме инвестиции в телекомуникациите. И в bTV, разбира се. И в телекомуникационна инфраструктура, CETIN. Вероятно не е широко известно, но продаваме и системите на Škoda Transportation в България, най-скорошният пример за това е, че продадохме 30 тролейбуса на град София, с което се гордеем. За нас България е важен пазар, на който искаме да останем.

- Знаете, г-н Бартоничек, живеем във време, в което хората консумират информация много бързо. Това промени начина на работа на медиите. Трябва да си бърз и точен, което е скъпо и изисква много ресурси. Въпросът ми е защо е важно за PPF да е собственик на медия като bTV? Къде виждате стойността тук?

Преди всичко, медиите са източник и на развлечение, не само на новини. За нас стойността е в правилното съчетание между двете. Бъдещето за нас е в синергията между телекомуникационния и медийния бизнес - това е тенденцията. От една страна, е страхотно да имаш съдържание, продуцирано от bTV, което телекомуникационните компании да разпространяват. От друга страна, телекомуникационният бизнес има дългогодишен опит в обслужването на клиенти индивидуално, като предлага правилния продукт на точния клиент. Такава е и тенденцията при медиите – от услуги от бизнеса към бизнеса към услуги от бизнеса към клиента.

- Междувременно, регионът страда от спад в индекса за свободата на медиите, според „Репортери без граници“ и други организации. Накратко: Гърция вече се намира на 70-о място, Унгария е 92-ра в момента, позициите на Словения и Словакия също падат. Нашата страна падна с 25 позиции от 2014 г. насам – до 112-о място в момента. Знаехте това, но не Ви спря да навлезете на пазара тук. Защо?

Не съм експерт в тази област, но като цяло сме фокусирани върху бизнеса. За да можем да предоставяме добри услуги на клиентите и да бъдем успешни в бизнеса, трябва да предлагаме супер продукти. Новинарският супер продукт в медиите означава да си безпристрастен, обективен, винаги навреме и да не се влияеш от нито едно направление от политическия спектър.

Това е важно за нас и затова в СМЕ създадохме редакционен борд, за цялата група, който следи за качеството, независимостта и безпристрастността на новините, за да гарантираме, че продуктът ни е най-добрият.

- Тelenor и bTV. Каква е според Вас синергията между двете компании, за да бъдат още по-добри?

В Словакия имаме много добър пример за сътрудничество между екипите на Тelenor, която там се казва О2 – и Markíza, телевизията. От една страна, то популяризира марката О2, а от друга – дава възможност за сътрудничество при предоставянето на услугата VOYO там. Това е добър пример. Но всяка страна е различна и даваме възможност на екипите да се събират и да генерират интересни идеи и начини за прилагането им.

- Като стана дума за интересно, какво предстои през новия сезон на bTV? Ще има ли нещо ново и интересно?

Определено имаме нови неща. Мога да спомена едва няколко, но подготвяме „Татковци“, нов сериал, много успешен в други държави. Ще излъчваме и „Стани богат“, както и няколко нови формата, които вярваме, че зрителите ни ще харесат и ще се забавляват.

Интервюто с Ладислав Бартоничек завършва в духа на легендарната игра на знания „Стани богат“. Как главният изпълнителен директор на PPF Group отговоря на предизвикателството на Светослав Иванов можете да видите във видеото.