Почти половината километри от магистралите у нас трябва да бъдат обезопасени. Това е един от изводите от проверката на терен на Института за пътна безопасност (ИПБ). Според неправителствената организация от 846 км магистрален път в България 350 км са особено опасни.
По принцип нито една не отговаря на минималните европейски изисквания, каза пред bTV инж. Методи Стилянов от института.
„Път, който произвежда разбити автомобили и смъртност, не може да бъде наречен автомагистрала. Смъртността по нашите магистрали е 3,5 пъти над средната европейска“, допълни експертът.
За последните две години 195 души са загинали по автомагистралите в България.
От Института за пътна безопасност са установили много нередности при сигнализацията по пътищата – вертикална и хоризонтална.
За една година основен ремонт е направен на едва 7 км при бюджет от 2,5 млрд. лв. за тази дейност, подчерта инж. Стилянов. От института настояват за отговор къде са тези пари и за какво са изразходвани.
Полевата проверка на организацията е показала, че около 450 км от мантинелите по магистралите са повредени.
Според Десислава Христова от Института за пътна безопасност големият проблем е честата смяна на министрите на регионалното развитие през последните две години.
"Идва да си назначава кадрите и да монтира и демонтира без ясна визия и стратегия", на мнение е Христова.
Още констатации на ИПБ
- Ограничителните системи за пътищата са увредени на 415 места вследствие ПТП
- Около 80% от положената маркировка не отговаря на минималните изисквания за светлоотразителност през тъмната част на денонощието
- Приблизително 250 км от отводнителните съоръжения се нуждаят от възстановяване, рехабилитация и почистване
- На 31 места неправилно са поставени знаци
- На 18 места не е премахната временната организация за движение
Рискът да загинеш на автомагистрала в България е 3,5 пъти по-голям, отколкото в ЕС
За периода 2020-2022 г. на автомагистралите в България са загинали 150 души вследствие на катастрофи (не са включени 45 души македонски граждани загинали на АМ "Струма"). Това прави средно по 50 души годишно при 846 км обща дължина на АМ или средно на 17 км магистрала има по един загинал. За сравнение в Австрия има 1720 км магистрали, а за периода 2020-2022 г. загиналите са 88 души или средно на година загиват по 29,3 души. Съотносимо към километрите магистрали това означава, че на 59 км магистрала загива един човек средно годишно.