След инцидента с паднал военен самолет ген. Спас Спасов обясни в „Тази сутрин“ какви са ситуациите, при които се налага катапултиране на пилота.
Именно това и спасява Аса на бойната авиация полковник Пейо Дончев, който е извън от опасност във ВМА в София.
„Катапултирането е при невъзможност за по-нататъшно управление на самолета. Явно в създалата се ситуация и особено в такъв етап на полета, когато е преди кацане, самолетът е с минимална скорост, която го държи във въздуха. При възникване на някаква такава сериозна ситуация за части от секундата, ако се закъснее, може да се стигне до трагичен инцидент. Катапултната система въпреки мощните заряди за изхвърляне на пилота нагоре, е така конструирана да е под нивото на смъртоносния камшичен удар“, обясни ген. Спасов.
Той добави и че е имало единични трагични случаи при катапулт.
„Тази процедура може да спаси човешки живот. Има случаи, когато се е стигало до нараняване на пилота. Системата е така устроена, че въпреки мощните си заряди, които трябва да изхвърлят пилота нагоре, за да има достатъчно височина, за парашута, е така конструирана, че да бъде под нивото на смъртоносния камшичен удар. Включват се ракетни ускорители. И естествено все пак зависи от позата на пилота. Зависи от някои други фактори. Получавало се е и сплескване на прешлени. Дори е имало случай преди много години от неправилна поза при извъртяна главата назад да настъпила смърт. Това е случай от СССР“, добави той.
Вижте още във видеото.