От днес приемът във всички болници у нас става с електронно направление. Хартиеното остава в историята. Така при планова операция - на пациента не се налага да ходи до лекаря, за да си вземе направлението, както беше досега.
"За да има нужда да се хоспитализира, не се чувства добре. И спестява неговото придвижване от джи пи то до болницата, пък да търси болницата", обясни д-р Мария Мингова, директор на ДКЦ „Аджибадем Сити Клиник“.
Това, което е нужно на пациента, е да разполага с номера на електронното направление или датата на издаването му.
Тази информация лекарят може да му я изпрати по имейл, със SMS, може просто да му я издиктува по телефона, а може и да му я разпечата на хартия, ако пациентът все пак държи на това. На регистратурата в болницата казва или номера на направлението, или датата на издаването му.
"В това поле се поставя референтният номер на направлението и чрез бутон търсене излиза цялата информация. Отнема не повече от минута", добави регистраторът в лечебното заведение Илияна Атанасова.
Досега информацията от хартиеното направление се набираше ръчно от регистраторите в болниците, за да се въведе в системите им. което правеше и процедурата по-продължителна.
"От електронното по-хубаво няма, електронната рецепта както въведоха и това да стане по същия начин", заяви пациентът Марин Маринов.
През юли лекари и болници доброволно издаваха електронни направления за хоспитализация, за да се тества системата, преди да стане задължителна за всички. Над 44 000 са издадени за изминалия месец. Проведени са срещи със софтуерните доставчици и обучения на болничния персонал.
"Пациентът трябва да бъде приет в болница, независимо дали има, или няма технически проблем, независимо от какво естество е техническия проблем. В случая си има начин за реакция – болницата трябва да се обърне към доставчика си на софтуер , ако той не може да реши проблема локално, съпорт центъра на информационно обслужване работи денонощно", обясни зам.-министър на здравеопазването Невена Цанкова.
До месеци ще бъде пуснато и мобилно приложение за достъп до здравното ни досие, до което се стига с електронен подпис. След като се регистрираме, ще виждаме извършените ни прегледи, издадените направления, резултати от изследванията, издадени рецепти. А когато ни приемат в болница ще получаваме известие.
"Много добре визуализирана информация за пациента – каква му е медицинската история, в това число ако има изписани рецепти с предложения за дозировка на лекарствата", добави Цанкова.
Така например в аптеката може да отворим приложението, да подадем телефона на фармацевта, той да сканира кода от изписаната ни електронно рецепта и да ни отпусне лекарствата. А ако решим да деактивираме профила си в приложението, от телефона се изтрива цялата информация, така следи за здравето ни в него няма да останат.