"Киното играе важна роля за формирането и промяната на обществените нагласи. Това важи с особена сила за случващото се в Афганистан в момента. "В "Рамбо 3" Силвестър Сталоун стъпва на афганистанска земя още през 1988 г. Тогава той отива, за да спаси един свой бивш командир от силите на злото, които тогава са СССР".
Това разказва кинокритикът Деян Статулов в "Тази сутрин". Според него Холивуд, освен фабрика за мечти, е и мощно средство за манипулация.
"То е било използвано още 40-те години от Пентагона, когато след Пърл Харбър Америка трябва да бъде въвлечена във Втората световна война. Тогава на режисьора Франк Капра е поверена задачата да създаде документална поредица, в която да обясни на войниците как и защо Америка трябва да се включи във Втората световна война", допълва още Статулов.
Съществуват много филмите, посветени на войната във Виетнам. В момента често се правят паралели между нея и случващото се в Афганистан.
"Филми, които са следствие на драмите и раните, които обществото има, намират отражение и в киното. Един от най-големите филми - "Апокалипсис сега", получава голяма награда в Кан. Освен него имаме и много други примери по темата - "Роден на четвърти юли" и др. Дори мюзикълът като отделен жан е използван също по този начин - "Коса" на Милуш Форман също е свързан с травмите, вследствие на войната във Виетнам", разказа още Статулов.
Освен като тема, Холивуд използва Афганистан и като снимачна площадка, както и за промяна на нагласите в американското общество.
"Филмът на студио "Марвел - "Железният човек" с Робърт Дауни-джуниър, също започва със сцени от Афганистан. Героят е пленен от талибани, вследствие на което измисля своя легендарен костюм и се спасява.
Кинокритикът обръща внимание и на друга гледна точка - кинематографията в самия Афганистан.
"90-те години, когато идват талибаните за кратко, над 7000 филма от филмовия фонд на Афганистан са били скрити къде ли не - по тавани, землянки, скали. Това е голяма човешка памет и е трябвало да бъдат скрити, за да се запазят", поясни Деян Статулов.
Според него това е показателно за отношението на талибаните към изкуството въобще.
Организацията "Артисти в риск" призовава международната общност да подкрепи артистите в Афганистан и да им бъде помогнато в критичната ситуация. България също има своя принос по темата.
"Филмът "Страх" на режисьора Ивайло Христов засяга темата за емигрантската вълна. Той показва страха на жителите в едно малко градче, в което хората са уплашени от емигрантите", уточнява Статулов.
Дали киното ще има доблестта да покаже какво реално се случва, зависи от дистанцията във времето, която е нужна, за да бъдат обмислени всички събития.
"Вярвам в силата на изкуството. Обичам киното и вярвам в неговата целебна сила", е мнението на кинокритика.