Как да разпознаваме ГМО плодовете и зеленчуците на пазара? Ориентир ли са кодовете на лепенките и продават ли се ГМО банани в България? На тези въпроси потърси отговор екипът на bTV в „Тази сутрин“.
Първи за кодовата индикация на бананите съобщиха от bTV Бизнес новини. Освен банани, екипът на bTV занесе в Националната референтна лаборатория за ГМО храни още няколко продукта – портокали, ябълки и папая.
На бананите има лепенка с код 4011. Възможно ли е той да показва нещо?
„Първо трябва да обясним какво представлява този код. Той е създаден за търсене на цена и обикновено се използва от търговците на едро и в хранителните магазини. Кодовете са в серия от 3000 до 4000 – в нашия случай имаме 4011", обясни проф. Цвета Георгиева, ръководител на Център за изпитвания „Здраве“ към НЦОЗА.
"Първо трябва да отбележим, че това е една доброволна стандартизация. Когато продуктът е органичен, се очаква пред този код да има 9. Мислено е да има код с 8, но той така и не се е осъществил, защото производителите на ГМО не са искали да отбелязват своите продукти“, обяснява още проф. Георгиева.
Според нея няма как да се разбере дали дадени хранителни продукти са ГМО по някакви външни белези. Това става единствено в лаборатория, като процесът е доста дълъг.
„Ако има наличие на генномодифициран продукт от 0,9% нагоре, трябва да се постави етикет с модификацията. Има европейски правила за етикетирането – в два европейски регламента и в един закон в България“, обясни още проф. Георгиева.
Тя е категорична, че кодовете върху етикетите на плодовете не могат да бъдат в полза на потребителите, защото те са насочени единствено към търговците.