За поредна година платформата „Как се пише?“ с основател Павлина Върбанова организира допитване сред българите за дума на годината.

„Изкуствен интелект“ стана думата на 2023 г. – за нея са гласували 45%. На второ място е думата „сглобка“ с 37%, а на трето – „времеубежище“ с 35%.

Това обявиха в „Тази сутрин“ Павлина Върбанова и преподавателят по български език Доротея Николова.

В челната десетка се нареждат още "война", "Шенген", "демонтаж", "ротация", "Букър", "евроантлантик" и PISA.

„И трите думи на първите места показват, че се опитваме да избягаме от политиката – с изключение на думата „сглобка“. Същевременно се вписваме в световните тенденции – два от англоезичните речници обявиха „изкуствен интелект“ и „халюцинирам“ за думи на 2023 г. „Халюцинирам“ отново е свързана с изкуствения интелект и със способността му да произвежда невярна информация“, обясни Павлина Върбанова.

„Естественият интелект избра изкуствения интелект за дума на годината, но много внимателно и критично трябва да подхождаме към него“, допълни тя.

„Наблюдаваме, че много хора смятат, че изкуственият интелект вече ще върши всичко и няма да е нужно да са грамотни, да четат, да знаят, а всичко това ще правят машините. Това няма как да се случи и второ могат да се случат неща, за които да не сме подготвени. Много е важно в ерата на изкуствения интелект да развиваме естествения“, на мнение е Доротея Николова.

През 2022-ра дума на годината стана „война“, а през 2021-ва – „преценям“.

Думата „война“ сега е на четвърто място и то с чувствително изоставане от първите три.

„Направи ни впечатление, че тази дума изпадна доста надолу. През 2023 г. започна още една война – в Близкия изток. Ние обаче ставаме малко по-нечувствителни към тези доскоро немислими неща, които се случват в света“, коментира Доротея Николова.

„В медийния анализ на думите, които доминират в речта ни, забелязахме, че война също отстъпва от своите позиции в сравнение с предишната година“, допълни Павлина Върбанова.

Кампанията цели чрез езиковите нагласи да проследи общественото мнение за това кои са били най-важните теми през изминалата година. В онлайн анкетата всеки имаше възможност да гласува за три лайтмотива на 2023 г. В проучването отново се включва и класация на най-употребяваните знакови думи и изрази в медиите на български език с помощта на анализа на системата за глобален медиен мониторинг Sensika.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement