За поредна година платформата „Как се пише?“ с основател Павлина Върбанова организира допитване сред българите за дума на годината.
„Изкуствен интелект“ стана думата на 2023 г. – за нея са гласували 45%. На второ място е думата „сглобка“ с 37%, а на трето – „времеубежище“ с 35%.
Това обявиха в „Тази сутрин“ Павлина Върбанова и преподавателят по български език Доротея Николова.
В челната десетка се нареждат още "война", "Шенген", "демонтаж", "ротация", "Букър", "евроантлантик" и PISA.
„И трите думи на първите места показват, че се опитваме да избягаме от политиката – с изключение на думата „сглобка“. Същевременно се вписваме в световните тенденции – два от англоезичните речници обявиха „изкуствен интелект“ и „халюцинирам“ за думи на 2023 г. „Халюцинирам“ отново е свързана с изкуствения интелект и със способността му да произвежда невярна информация“, обясни Павлина Върбанова.
„Естественият интелект избра изкуствения интелект за дума на годината, но много внимателно и критично трябва да подхождаме към него“, допълни тя.
„Наблюдаваме, че много хора смятат, че изкуственият интелект вече ще върши всичко и няма да е нужно да са грамотни, да четат, да знаят, а всичко това ще правят машините. Това няма как да се случи и второ могат да се случат неща, за които да не сме подготвени. Много е важно в ерата на изкуствения интелект да развиваме естествения“, на мнение е Доротея Николова.
През 2022-ра дума на годината стана „война“, а през 2021-ва – „преценям“.
Думата „война“ сега е на четвърто място и то с чувствително изоставане от първите три.
„Направи ни впечатление, че тази дума изпадна доста надолу. През 2023 г. започна още една война – в Близкия изток. Ние обаче ставаме малко по-нечувствителни към тези доскоро немислими неща, които се случват в света“, коментира Доротея Николова.
„В медийния анализ на думите, които доминират в речта ни, забелязахме, че война също отстъпва от своите позиции в сравнение с предишната година“, допълни Павлина Върбанова.
Кампанията цели чрез езиковите нагласи да проследи общественото мнение за това кои са били най-важните теми през изминалата година. В онлайн анкетата всеки имаше възможност да гласува за три лайтмотива на 2023 г. В проучването отново се включва и класация на най-употребяваните знакови думи и изрази в медиите на български език с помощта на анализа на системата за глобален медиен мониторинг Sensika.