„Има фрапантно разминаване между регистрираните автомобили с газова уредба и тези, които преминават годишен технически преглед”. Това заяви за „Тази сутрин” експертът инж. Георги Илиев от Асоциацията на българските автогаз сервизи. Според него данните на автомобилната администрация са по-точни от тези, с които разполага МВР.

Снимка: btvnovinite.bg

Официалната статистика сочи, че през тази година над 200 хил. автомобила с газова система са преминали през ГТП, значително повече от официално регистрираните в КАТ – 29 хил.

Инженерът заяви, че голяма част от пунктовете нямат право да правят т.нар първоначална проверка на системата и за да на изтърват клиентите, отбелязват, че колата няма газ. "Минава технически преглед и никъде не се отбелязва, че колата е на газ", допълни той.

По закон шофьорите имат 3 години, за да сменят талона на колата. Едва 10% от тях го правят. 

Снимка: btvnovinite.bg

Експертът обясни, че автомобилите с газова уредба са също толкова безопасни, колкото тези с бензинови или дизелови двигатели, ако се спазват съответните стъпки при монтирането и обслужването на газовата уредба. 

Снимка: btvnovinite.bg

По думите му годишният преглед е единственият начин, който удостоверява изправността на даден автомобил и газова система. Въпреки това, поради липса на познаване на подобен вид системи, масово в пунктовете за преглед се прави само външен оглед.

Според инж. Илиев е важно да се следят всички съпътстващи компоненти на газовата бутилка. При проверка е ключово да се следи за теч на газ (с помощта на уред), дали няма ударени тръби под колата и дали не е наранена целостта на уредбата.

Снимка: btvnovinite.bg

Експертът изтъкна, че европейските наредби задължават при пълнене на газова бутилка, поне 20% от нея да остава свободна. Той обясни, че при 100% пълна бутилка има проблем със системата. От 2014 г. газовите бутилки имат експлоатация от 10 г., а метановите – 20 г.

Илиев подчерта, че клиентите не са задължени да извършват надзор върху газовата системата, ако е извършен реален преглед и бутилката е монтирана в оторизиран сервиз. 

Експертите съветват поне веднъж годишно горивната система да се проверява в оторизиран за целта сервиз. 

Снимка: btvnovinite.bg

През последния месец на няколко места страната се случиха инциденти, включващи автомобили с газова уредба.