От 1 юли се очаква скок на цените на тока и парното. Прогнозата на Комисията за енергийно и водно регулиране е средно поскъпването да бъде около 3% за страната, най-голямо ще бъде то за хората от западната част на страната, абонати на ЧЕЗ.
Прогнозата е от края на май. Поскъпване се очаква и в цената на парното, на различните места - с различен процент. Средно за страната се предвижда топлоенергията да поскъпне с около 10 на сто.
В „Тази сутрин“ омбудсманът Диана Ковачева заяви, че скокът в цената на топлоенергията не е обоснован. Според нея експертите защитават интересите на дружествата, а не тези на потребителите.
„Те се позовават на факта, че на световните пазари се увеличава цената на природния газ. Никой не споменава, че те не са ни виновни, че има едно изключително неадекватно законодателство в България за начина, по който се определя цената на топлинната енергия“, коментира омбудсманът.
Тя обясни, че става въпрос за Наредба №5, която е променена миналата година и според текста цената на топлинната енергия се променя само веднъж годишно, докато цената на природния газ се променя всеки месец.
„Тоест, в началото на всеки отоплителен сезон се прави една прогноза за 12 месеца какви ще бъдат цените на топлинната енергия. Те не са свързани с цената на природния газ. Видя се, че КЕВР не успява да направи тази прогноза реалистично, защото по данни на работната група на КЕВР – хората са надплатили 9 млн. лв. за предишния отоплителен сезон в резултат на разлики между цената на природния газ и цената на топлинната енергия. Цената се определя на око от КЕВР“, допълни Ковачева.
Според нея енергийният регулатор така се презастрахова. Тя заяви, че въпросът е дали ще има връщане на средства с изравнителните сметки за парно и как ще бъде отразено в цената на топлинната енергия.
Тя беше категорична, че цената на топлинната енергия трябва да се преизчислява всеки месец, а не прогнозно за следващия сезон. Така според нея сметките ще бъдат по-реалистични.
Ковачева коментира, че с излизането на изравнителните сметки очаква да завалят сигнали на граждани за надписване на фактури.
Цялото интервю с обществения защитник вижте във видеото!