На 12 февруари депутатите одобриха на първо четене пълна забрана за вейповете в България.

С решението се забранява продажбата и рекламата на продукти, съдържащи наркотични вещества, прекурсори или техни аналози.

Подкрепа за забраната дойде от всички парламентарни групи, но с ясното уточнение, че трябва да се помисли за контрола.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

И сега е забранено да се продават вейпове на непълнолетни, но интернет сайтове и страници в социалните мрежи ги предлагат без проблем.

Президентът Румен Радев свика днес заседание на Консултативния съвет за национална сигурност (КСНС), на което ще се обсъжда проблемът с дрогата сред децата.

Темата е „Рискове и заплахи пред националната сигурност, произтичащи от разпространението на наркотични и упойващи вещества сред подрастващото поколение и злоупотребата с тях“.

Темата коментират в предаването „Тази сутрин“ Елина Иванова-Атанасов от Европейската асоциация на вейп индустрията, д-р Рада Прокопова, началник на отделение по кардиология в УМБАЛ  „Св. Анна" и Яна Алексиева, изпълнителен директор на Асоциация „Родители“.

„Бизнесът стартира преди пет години – в края на 2019 г., беше възходящ до края на 2022 г.“, обяви Елина Иванова-Атанасов.

По думите ѝ в началото в България не е имало никаква регулация, а бизнесът се е саморегулирал, като например на опаковките е било изписано „18+“ и достъпът да сайтовете за продажба е бил забранен за лица под 18 г.

„Текущият проблем не са вейповете, а една контрабанда, която се случва в страната и стига до нашите деца“, смята представителката на Европейската асоциация на вейп индустрията.

По нейна информация 250 000 са редовните потребители на вейп устройства и повечето се опитват чрез тях да се откажат от цигарите.

„На мен ми е ясно, че една част от хората няма как да се откажат от никотина, защото никотинът е дрога и причинява същата зависимост като всички останали вещества, с които се опитваме да постигнем изкуствено щастие. Струва ми се, че за да е справедливо, този тип изделия трябва да бъдат ограничени в това да имат красива реклама“, смята д-р Рада Прокопова.

По думите ѝ рекламата в момента е насочена именно към младите хора.

„Никой не може ме убеди, че реклама от рода на: „Вейп е новото секси“ е насочена към хората 50+, които се опитват да ограничат тютюнопушенето. Ясно е, че тази реклама и тези привлекателни външност и аромат на изделията са  насочени изключително към младите хор“, коментира лекарката.

Според представителя на асоциация „Родители“ акцентът трябва да е върху безопасната среда за децата.

„От тази гледна точка сме доста закъснели, чухме дори, че се е наложило индустрията да се саморегулира. Вейпът е само повод да ни светне огромна червена лапа, че децата ни имат много лесен достъп до изключително вредни напитки, изделия, храни и какво ли още не“, обяви Яна Алексиева.

Гледайте целия разговор във видеото!

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK