С промени в Закона за защита на потребителите се дават по-големи правомощия на Комисията за защита на потребителите (КЗП) срещу капаните в онлайн пазаруването, така че да бъдем по-добре защитени.
При установяване на фалшиви промоции и друга подвеждаща информация КЗП ще може да премахва съдържанието, да ограничи достъпа до сайта и като крайна мярка – да заличи домейна. Хостинг компании ще имат задължение да съдействат на комисията.
Предлаганите санкции за измами при онлайн търговията са от 1000 до 5000 лв. Те може да бъдат налагани на търговец, на хостинг компанията или на регистратор на домейн.
Най-често срещаните заблуждаващи практики в сайтовете за онлайн пазаруване са: подвеждаща цена, липса на опция за рекламация, подвеждащи данни при туристическите пакети и финансовите услуги, необосновано гео-блокиране и много други.
В България има изключително сериозен ръст на броя потребители, пазаруващи в интернет, така и на броя на електронните магазини, коментира председателят на КЗП Димитър Маргаритов. Това изисква и приемането на нови правила за контрол. Те вече са приети на първо четене от депутатите и предстои гласуването им на второ четене, уточни той.
С промените ще се оптимизира и комуникацията между органите за защита на потребителите в държавите от ЕС. При определени обстоятелства ще има възможност за ограничаване на трафика към определени сайтове или дори премахване на определени домейни в целия съюз.
Проблемът е, че ние няма да бъдем уведомявани за проблемни сайтове, а трябва да следим за тази информация на сайта на КЗП, коментира Любомир Русанов, управител на голяма хостинг компания.
Вижте повече във видеото!