По празниците консумацията на алкохол се увеличава. В празничните ни чаши обаче може да попадне фалшива, дори опасна напитка.
Обикновено нелегалният алкохол се намира в големи пластмасови туби. Той може да се пласира в ресторанти, хотели и заведения – навсякъде, където се празнува.
По данните на Агенция „Митници” за периода януари-ноември 2019 г. са задържани над 60 000 л. етилов алкохол. Касае се предимно за ракия, но и за чист спирт, както и алкохол без бандерол.
„За нас борбата с нелегалния алкохол не е кампанийна. Ние проверяваме през цялата година съвместно с другите органи, които отговарят за това”, коментира Варя Генова от Агенция "Митници".
В този сезон активно се проверяват легални и нелегални казани. От началото на кампанията са установени 26 обекта, като съоръженията са иззети.
Съмнителни складове, пълни с бидони, в които ароматът на разреден спирт се смесва с аромата на ракия, уиски или водка. Така изглежда фалшивият алкохол, който по празниците много лесно може напълни чашите ни.
„Основно идват спиртни напитки тип ракия, от различен произход. Пристигат и различни имитации на спиртни напитки, но имитират различни търговски марки, които са произведени чрез смесване на етилов алкохол с добавки”, обясни Албена Димитрова, Централна митническа лаборатория.
В лабораторията на Агенция "Митници" са изследвани хиляди проби от огнени течности без платен акциз, със съмнително, дори опасно съдържание.
В масовия случай става въпрос за разреден спирт с добавени аромати. По този начин нелегалният търговец спестява време и произвежда алкохола бързо и евтино.
Имитира се водка, уиски - дори и мента. Предполага се, че отново не става въпрос за оригинален продукт.
Алкохолният градус при нея е по-нисък, което влошава качеството на напитката и ощетява потребителя.
Най-често фалшивата и безакцизна стока се пласира в хотелите и ресторантите. Затова призивът е да се следи внимателно какъв алкохол ни наливат в чашите и при възможност е хубаво да се иска затворена бутилка, чийто етикет може да се прочете.
Сред топ 4 на напитките, които консумираме по празниците, са уиски, ракия, водка и шампанско.
„Препоръчваме в заведение да се поръча неотворена бутилка, на която може да се прочете етикетът. На гърба на всяка бутилка трябва да има етикет, на който са посочени производител, контакт с производителя, сайт и други информационни данни”, обясни Ралица Скорчева от Асоциацията на производителите, вносителите и търговците на алкохол в България.
По празниците сме склонни да дадем около 40 лв. за една бутилка, сочат данни на асоциацията. Подаръчните опаковки през декември са над 40% от продажбите на алкохолни напитки.
Логично огромна част от годишния обем на марките шампанско са през декември месец.
„Всички институции упражняват контрол върху заведенията и хотелите. Аз апелирам най-големият контрол да е от потребителите. Да разглеждат бутилката или да си поръчват по-малко популярни и екзотични марки, тъй като при тях фалшификатите са по-малко”, посъветва Ралица Скорчева.
"Чети етикета с Биляна Гавазова" е потребителската рубрика на "Тази сутрин" по bTV, която представя в дълбочина актуални теми за качеството на стоки и услуги, условията на пазара на труда, социални и образователни проблеми. Рубриката се ползва с висока степен на доверие и за кратко време се превърна в запазеното място в българския ефир за защита правата на потребителите.