В рубриката „Чети етикета” екип на bTV направи експеримент със симулатор, който показва какво се случва с децата в колата при катастрофи, когато са обезопасени и когато не са. Преди една седмица при акция на Пътна полиция бяха проверени шофьорите за това дали слагат предпазните си колани, докато шофират. Проверявани бяха и затова дали обезопасяват децата си. Мотористите пък бяха следени за това дали поставят каски.
Според Закона за движение по пътищата в случаите, когато не се поставя предпазен колан, водачът се наказва с глоба от 50 лв. и се отнемат 6 контролни точки. Най-много нарушения са направили от шофьорите – близо 2600 случая. 81 са случаите на мотористи без каски, обясни Илия Георгиев от "Пътна полиция".
Проверени са почти 29 000 превозни средства в периода 11-17 март. Това е с около 7000 повече, отколкото при акцията миналата година. Броят на нарушенията обаче е приблизително същият. Това говори, че водачите и пътниците се дисциплинират, поясни Георгиев.
При проверките е установено още, че около 800 пътници нарушават правилата и не поставят предпазния си колан. При 45 случая е установено да се превозват деца, без да има обезопасителен стол.
„Законът регламентира превозването на деца, съобразено с техния ръст и килограми. Обезопасителните системи се разделят в два класа – пълен и непълен. Ако деца се превозват, без да са поставени в стол, водачът на автомобила ще бъде санкциониран с глоба от 50 лв. и ще му бъдат отнети 6 контролни точки”, обясни още Илия Георгиев.
Важно е да се отбележи, че при всички случаи водачът носи отговорност и за пътниците, които превозва.
Не е препоръчително да се вози дете в обезопасително столче на предната седалка. Възможно е това да се прави, но само ако еърбегът е изключен, уточни Георгиев.
В таксиметров автомобил също е забранено дете да се вози на предната седалка. Деца под 150 см ръст и над 3-годишна възраст трябва да се водят на задната седалка с поставен колан.
При тежки пътно-транспортни произшествия най-уязвими са децата. Много често те не могат да осъзнаят силата на удара и да го посрещнат подготвени. Затова техният живот до голяма степен е в ръцете на възрастните. Заедно с автомобилния състезател Димитър Илиев екип на bTV направи експеримент и с помощта на специални симулатори тества какви могат да бъдат последствията за децата.
В първия случай се имитира удар и преобръщане на автомобила. Демонстрира се какво се случва с детето, когато е закопчано с колан, и какво - когато не е. В следващия опит се включва и свободно поставени предмети. Видимо опасността от фатални наранявания за детето се увеличава многократно.
„Много често се случва родителите да казват, че са само за две пресечки и оставят детето отвързано. Сега ще покажем това нещо, като оставим отново неукрепени предмети в автомобила, за да се види колко е опасно колата да не е почистена и подредена, особено от тежки предмети. Рискът тук е, че ако се счупи някое стъкло, детето може да излети през стъклото и автомобилът да го премаже”, обясни Димитър Илиев.
Статистиката на Световната здравна организация (СЗО) показва, че 50% от всички хора, които са в инвалидна количка, са вследствие на ПТП без предпазен колан.
При децата травматизмът е още по-сериозен и затова използването на обезопасителни столчета е задължително. Редица експерименти показват, че много по-безопасно е децата да се возят обратно на движението. Такъв тип столчета обаче не са толкова разпространени у нас.
„Дори при 50 км/ч и при челен удар, главата на детето полита напред и се получават много тежки шийни травми. Колкото по-силен е ударът, толкова по-силно ние понасяме тези травми върху тялото си”, обясни още Илиев.
Единствената държава, която е въвела задължително изискване за поставяне на столчето в обратната посока, е Швеция. Статистиката там показва, че нараняванията при децата са в пъти по-малко.
Ако сме пропуснали да закопчаем детето и последва челен удар, тогава последствията ще бъдат най-сериозни, дори фатални. При избора на детското столче търсете система за фиксиране, защото тя позволява плътно прилепване към задната седалка на автомобила, обясняват експертите. Те съветват още да се четат етикетите и да се гледат тестовете, които правят фирмите разпространители на избрания продукт.
Според възрастта на децата и ма три вида столчета. Първите са за новородени и се използват до 1-годишна възраст. Вторите са от 1 до 4 г. и до 18 кг, а третите са за ръст над 120 см.
„Родителите трябва да избират в зависимост от това какъв ръст и колко килограма тежи детето им”, обясни Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадали при катастрофи.
Той допълни, че при удар на автомобила с 50 км/ч и непоставен колан или седалка, нараняванията се равняват на падане от петия етаж. Според данни на Българската асоциация на пострадали при катастрофи през 2017 г. има 30 загинали деца при ПТП-та, а през 2018-а - 33.
„От тези 33 деца, 66% са били пътници. Тоест голяма част от загиналите български деца са убити от своите родители, което е стряскаща статистика. Пряка вина носят родителите, които си поставят коланите, но оставят децата си незащитени”, каза още Владимир Тодоров.
„Установено е, че пътувайки обратно на посоката на движение, травмите са по-малки. В нашата практика пристигат най-често деца с тежки черепно-мозъчни травми. Когато са без колан, те имат съчетани травми на гърдите, корема и таза”, обясни д-р Благомир Здравков, детски анестезиолог-реаниматор в „Пирогов”.
Двамата призоваха родителите задължително да обезопасяват децата си, когато ги возят в автомобила.