В рубриката „Чети етикета” екип на bTV направи експеримент със симулатор, който показва какво се случва с децата в колата при катастрофи, когато са обезопасени и когато не са. Преди една седмица при акция на Пътна полиция бяха проверени шофьорите за това дали слагат предпазните си колани, докато шофират. Проверявани бяха и затова дали обезопасяват децата си. Мотористите пък бяха следени за това дали поставят каски.

Според Закона за движение по пътищата в случаите, когато не се поставя предпазен колан, водачът се наказва с глоба от 50 лв. и се отнемат 6 контролни точки. Най-много нарушения са направили от шофьорите – близо 2600 случая. 81 са случаите на мотористи без каски, обясни Илия Георгиев от "Пътна полиция".

Снимка: btvnovinite.bg

Проверени са почти 29 000 превозни средства в периода 11-17 март. Това е с около 7000 повече, отколкото при акцията миналата година. Броят на нарушенията обаче е приблизително същият. Това говори, че водачите и пътниците се дисциплинират, поясни Георгиев.

При проверките е установено още, че около 800 пътници нарушават правилата и не поставят предпазния си колан. При 45 случая е установено да се превозват деца, без да има обезопасителен стол.

Снимка: btvnovinite.bg

„Законът регламентира превозването на деца, съобразено с техния ръст и килограми. Обезопасителните системи се разделят в два класа – пълен и непълен. Ако деца се превозват, без да са поставени в стол, водачът на автомобила ще бъде санкциониран с глоба от 50 лв. и ще му бъдат отнети 6 контролни точки”, обясни още Илия Георгиев.

Снимка: btvnovinite.bg

Важно е да се отбележи, че при всички случаи водачът носи отговорност и за пътниците, които превозва.

Не е препоръчително да се вози дете в обезопасително столче на предната седалка. Възможно е това да се прави, но само ако еърбегът е изключен, уточни Георгиев.

Снимка: btvnovinite.bg

В таксиметров автомобил също е забранено дете да се вози на предната седалка. Деца под 150 см ръст и над 3-годишна възраст трябва да се водят на задната седалка с поставен колан.

Снимка: btvnovinite.bg

При тежки пътно-транспортни произшествия най-уязвими са децата. Много често те не могат да осъзнаят силата на удара и да го посрещнат подготвени. Затова техният живот до голяма степен е в ръцете на възрастните. Заедно с автомобилния състезател Димитър Илиев екип на bTV направи експеримент и с помощта на специални симулатори тества какви могат да бъдат последствията за децата.

Снимка: btvnovinite.bg

В първия случай се имитира удар и преобръщане на автомобила. Демонстрира се какво се случва с детето, когато е закопчано с колан, и какво - когато не е. В следващия опит се включва и свободно поставени предмети. Видимо опасността от фатални наранявания за детето се увеличава многократно.

Снимка: btvnovinite.bg

„Много често се случва родителите да казват, че са само за две пресечки и оставят детето отвързано. Сега ще покажем това нещо, като оставим отново неукрепени предмети в автомобила, за да се види колко е опасно колата да не е почистена и подредена, особено от тежки предмети. Рискът тук е, че ако се счупи някое стъкло, детето може да излети през стъклото и автомобилът да го премаже”, обясни Димитър Илиев.

Статистиката на Световната здравна организация (СЗО) показва, че 50% от всички хора, които са в инвалидна количка, са вследствие на ПТП без предпазен колан.

Снимка: btvnovinite.bg

При децата травматизмът е още по-сериозен и затова използването на обезопасителни столчета е задължително. Редица експерименти показват, че много по-безопасно е децата да се возят обратно на движението. Такъв тип столчета обаче не са толкова разпространени у нас.

„Дори при 50 км/ч и при челен удар, главата на детето полита напред и се получават много тежки шийни травми. Колкото по-силен е ударът, толкова по-силно ние понасяме тези травми върху тялото си”, обясни още Илиев.

Единствената държава, която е въвела задължително изискване за поставяне на столчето в обратната посока, е Швеция. Статистиката там показва, че нараняванията при децата са в пъти по-малко.

Ако сме пропуснали да закопчаем детето и последва челен удар, тогава последствията ще бъдат най-сериозни, дори фатални. При избора на детското столче търсете система за фиксиране, защото тя позволява плътно прилепване към задната седалка на автомобила, обясняват експертите. Те съветват още да се четат етикетите и да се гледат тестовете, които правят фирмите разпространители на избрания продукт.

Снимка: btvnovinite.bg

Според възрастта на децата и ма три вида столчета. Първите са за новородени и се използват до 1-годишна възраст. Вторите са от 1 до 4 г. и до 18 кг, а третите са за ръст над 120 см.

Снимка: btvnovinite.bg

„Родителите трябва да избират в зависимост от това какъв ръст и колко килограма тежи детето им”, обясни Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадали при катастрофи.

Той допълни, че при удар на автомобила с 50 км/ч и непоставен колан или седалка, нараняванията се равняват на падане от петия етаж. Според данни на Българската асоциация на пострадали при катастрофи през 2017 г. има 30 загинали деца при ПТП-та, а през 2018-а - 33.

Снимка: btvnovinite.bg

„От тези 33 деца, 66% са били пътници. Тоест голяма част от загиналите български деца са убити от своите родители, което е стряскаща статистика. Пряка вина носят родителите, които си поставят коланите, но оставят децата си незащитени”, каза още Владимир Тодоров.

Снимка: btvnovinite.bg

„Установено е, че пътувайки обратно на посоката на движение, травмите са по-малки. В нашата практика пристигат най-често деца с тежки черепно-мозъчни травми. Когато са без колан, те имат съчетани травми на гърдите, корема и таза”, обясни д-р Благомир Здравков, детски анестезиолог-реаниматор в „Пирогов”.

Двамата призоваха родителите задължително да обезопасяват децата си, когато ги возят в автомобила.