След трагичния инцидент с 3-годишния Александър, който загуби битката за живот след тежко вирусно заболяване, се появиха много въпроси. Основният е направено ли е всичко възможно да бъде спасено детето.
Знаем ли къде да заведем детето си при спешен случай? Каква е процедурата и как трябва да контактуваме с личния си лекар? Какво зависи от него и как може да ни помогне? Отговорите – в „Чети етикета”.
На страницата на „Тази сутрин” във „Фейсбук” ви попитахме: „Знаете ли къде да заведете детето си при спешен случай?”
68% от включилите се в гласуването са отговорили, че не знаят, а 32% - знаят.
Съдебните дела, заведени от пациенти заради съмнения за лекарска грешка в периода 2007-2019 г. са 458. 40% от тях са уважени, а 25% са заради смърт.
От РЗИ са категорични - достъпът до медицинска помощ става чрез личните лекари. В четири болници в Бургас има отделения за педиатрия с прием за общо 119 деца. Знаят ли родителите кой лекар и коя болница да потърсят?
Доминик е на 2 годинки и три месеца. Веднага след раждането му майката е избрала личен лекар, но вместо достъп до здравната система е получила отказ от лечение и възпрепятстване от личния лекар.
"Тя не ни даде нито едно направление за два месеца, през които бяхме при нея и аз я смених. Дори исках да се оплача в Здравна каса от нея, защото не смятам, че е редно. Моето дете е недоносено и му се налагаха страшно много изследвания”, разказа Янка Вълчева.
С новия общопрактикуващ лекар майката на Доминик няма проблеми за достъп до специализирана помощ.
Ако случаят е спешен и не търпи отлагане, лекарите съветват да се извика линейка.
"Ако не извикат Бърза помощ, отиват в спешния детски кабинет в приемно. Там няма право никой да ги върне, защото това е спешен детски кабинет към приемно отделение”, обясни педиатърът д-р Елена Коларова.
Преди седмица Доминик си е спукал главата и се наложило да бъде откаран в Спешно отделение. Веднага му е оказана помощ.
Ако родителите спазват установената система, лечението на децата се покрива изцяло от Здравната каса.
„Търсим личен лекар, когато се нуждаем от планова или неотложна медицинска помощ. По закон личните лекари трябва да осигуряват медицинска помощ непрекъснато. Това обаче практически не е възможно. Затова те са длъжни да сключват договори с кабинети, които осигуряват неотложна помощ”, обясни Мария Шаркова, адвокат по медицинско право.
„Когато попаднем в лечебно заведение, в което няма спешно отделение, а детето ни е в спешно състояние, тогава всеки е длъжен да оказва спешна медицинска помощ до пристигане на спешен екип”, обясни още адвокатът.
Тя каза още, че много често хората забравят да се регистрират и по този начин е трудно да се докаже, че са били в дадена болница.
„Важно е първо пациентът да се регистрира, така че лекарите да получат информация защо е там и какво е състоянието му”, допълни Мария Шаркова.
„Има проблем заради лошата комуникация между лекар и пациент и ниското ниво на информираност. 90% от пациентите не знаят работното ни време. 80% от повикванията, които имам за деня, са да ме питат кога съм на работа. Не е логично да имаш дете и да не знаеш личният лекар кога е на работа”, коментира общопрактикуващият лекар д-р Гергана Николова.
Тя обясни, че децата до 3-годишна възраст и бременните са с приоритет пред кабинета.
Ето и кои са лечебните заведения със спешно отделение:
"Чети етикета с Биляна Гавазова" е потребителската рубрика на "Тази сутрин" по bTV, която представя в дълбочина актуални теми за качеството на стоки и услуги, условията на пазара на труда, социални и образователни проблеми. Рубриката се ползва с висока степен на доверие и за кратко време се превърна в запазеното място в българския ефир за защита правата на потребителите.