Черна гора е на едно от първите места по катастрофи и загинали на пътя в Европа. Изграждането на първата автомагистрала е най-обсъжданият проект в страната. Финансирането и строежът изпълняват китайци.
Първата магистрала в Черна гора трябва да свърже пристанището Бар с град Боляри на границата със Сърбия. Това са 167 км. през планински терен. Първите 21 км трябва да са готови догодина.
„Това е един от най-скъпите участъци, не само в Черна гора, но в Западните Балкани, а в момента и в Европа. 60% от тези 21 км са тунели, мостове, виадукти. От тези 21 км имаме 17 км тунели в двете посоки. Трябва да изградим и 20 моста”, посочва главният секретар в Министерството за транспорта Ангелина Живкович.
Само тези 21 км от трасето струват 10 милиона евро. 85% от финансирането на проекта е осигурено чрез заем от една от китайските държавни банки. Останалите 15% са държавно участие. Изпълнител е китайски консорциум. През последните години същата фирма поема различни инфраструктурни проекти на Балканите.
Цената и процедурата по избор стават повод за разгорещени дебати в парламента. „Този проект ще повиши външния дълг на страната… Ако строежът закъснее ще има други суми, които трябва да покрием, а това е ще е допълнителна тежест за Черна гора. Вече имаме дълг, който е 70% от БВП, което е много над критериите от Копенхаген, а Черна гора е кандидат за ЕС”, коментира депутатът Александър Дамянович.
И Брюксел също има резерви.
Живкович обаче е категорична: „Тези 20 км ще помогнат на Черна гора, а и останалата част от региона, да стане по-атрактивна и да има повече икономически ползи само заради тези 21 км. Например от северната част на община Ядреница ако сега искате да пътувате до столицата, това са 200 км. Когато бъде изградена тази отсечка – тя ще е само 17 км. Т.е. скъсяваме разстоянието с 130 км”.
Магистралата ще продължи и от другата страна на границата. Плановете са пътят между Белград и Подгорица да се скъси на половина.