Има комплекс от грешки на много служители, които са допуснали да се стигне до влаковата катастрофа край Локорско, при която загинаха двама души, а шестима бяха ранени. Това заяви в „Тази сутрин“ бившият управител на „БДЖ - Товарни превози“ инж. Християн Кръстев.
По думите му минути преди сблъсъка е било ясно, че композициите се движат една срещу друга. Машинистите обаче не са знаели това.
„Дежурният диспечер е дал на частната композиция позволение да тръгне от гара „Световрачене“, но диспечерката, която е била на смяна, впоследствие отива да си купи нещо от магазина, дали баничка или друго няма значение, и оставя някой друг да командва това движение. Впоследствие диспечерите се усещат, че са пуснали влак срещу влак. Дали тя е обяснила какво ще тръгне от гара „Кремиковци“ и какво ще се движи от гара „Световрачене“ не мога да кажа“, каза той.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
„И на частната компания локомотивът не е предприел никакво спиране. От страна на машинистите има всякакви неща, които могат да бъдат направени – да предприеме спиране, звукови действия. Те според мен не са се осъзнали, че са влак срещу влак. С 50 км/ч е бил влакът на „БДЖ-Товарни превози“, на частния оператор също с не повече от 60 км/ч“, добави инж. Кръстев.
Не е ясно обаче дали товарната композиция на БДЖ от гара „Кремиковци“ е имала нужното разрешение за тръгване. По думите на Християн Кръстев едната грешка е на дежурния ръководител.
„Може и да са го имали, но е било устно. Не мога да кажа какво пише в обясненията. Решението го дава диспечерът и дежурният ръководител на НКЖИ“, каза бившият шеф на „БДЖ-Товарни превози“.
„В гара „Кремиковци“, където е влакообразуващата гара за товарния влак, ако дежурен ръководител не е подготвил маршрута, за да излезе този влак на междугарие, няма как да излезе. Гаровата инсталация позволява до там, че ако машинистът тръгне без негово позволение, ще дерайлира на първата стрелка. Машинистите имат своята вина дотолкова, че са тръгнали без връчен писмен образец, че ще излязат от неправилен коловоз“, добави бившият шеф на „БДЖ-Товарни превози“.
По думите му вероятно има и друг пропуск – не е монтирана вагоноизхвъргачка, съоръжение, което предпазва влака без позволение да излезе на междугарието.
„Четвъртата грешка е, когато са се усетили, че има влак срещу влак вместо да бъде изключено напрежението на това междугарие по погрешка изключват напрежението на другото междугарие и влаковете вече не знаят, че трябва да спират“, каза още Християн Кръстев.
Малко след случая вече бившия транспортен министър поиска три оставки. Димитър Главчев освободи от поста ресорния заместник министър, а вече новият министър Гроздан Караджов прие оставките и на директорите на НКЖИ и БДЖ - Товарни превози.
По думите на уволнения шеф на „БДЖ-Товарни превози“ инж. Християн Кръстев няма мотиви за освобождаването му.
„Тълпата иска кръв и винаги не взимат кръвта на пазача. Това е нормално и няма проблеми. Поисканата оставка и моето уволнение не са факторът, който ще доведе до оправяне на нещата. Когато те бъдат подобрени в съвсем друг аспект, няма никакво значение кой ще бъде вождът. Към мен няма упреци и отправени обвинения и няма как да има, защото в своите позиции съм казал, че няма как в моя договор за управление да нося такава вина“, заяви той.
Според инж. Кръстев трябва по най-бързия начин да се приключи модернизацията на жп инфраструктурата и подвижния състав в БДЖ, но и да се спазват правилата и наредбите.
„Когато започне промяна и изключване на част от точките в наредбите, тогава стигаме до човешката грешка. За да стане едно произшествие в жп транспорта трябва да има четирима души, които са сбъркали. Това е комплекс от грешки в системата, която позволява да се допускат. Системата трябва да бъде така изграждана, че човешкият фактор да бъде най-малък“, добави той.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK