С цена от около 1,20 евро на литър към 5 ноември т.г., България изглежда като една от държавите в Европейския съюз с най-ниска цена на масовия бензин А-95. Всъщност, само в Полша и Румъния е по-евтино и то – с малко (1,18 евро), показват данни от проверка на bTV.
Често и от горивния бранш изтъкват, че у нас струва много по-малко да заредиш своя автомобил, отколкото почти навсякъде другаде в ЕС и предизвикалите протести високи цени на горивата се дължат на фактори като световните цени на петрола, логистиката и т.н. Дали това е напълно вярно?
Важно е да припомним, че в цената, която плащаме на касата в бензиностанцията влизат акцизите и ДДС, които са различни в различните държави. Ако ги извадим от уравнението, картината с евтиния български бензин се променя коренно.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури


Оказва се, че така сравнени, цените в 24 от 27-те останали членки на ЕС са по-ниски, отколкото в България. Тук чистата цена на А-95 е 63 евроцента, а, например, във Франция е 59, в Италия – 62, във Финландия – 57. По-скъпо е само в Испания (64), Германия (65), Дания (67).
Подобни закономерности, макар и не толкова драстични, има и при дизела, който се приема за по-важен за икономиката. Преди данъци и акцизи той е по-евтин в 11 страни от ЕС.


Оказва се, че сравнително ниската цена у нас се дължи на това, че държавата вкарва по-малко в хазната си от всяка продажба. В случая даже не отчитаме разликите в покупателната способност, които между България и развитите членки на ЕС се измерват в пъти.