Коктейл след изложба на Ода Жон в Националната художествена галерия „взриви” културните среди. Коментари предизвика храната на масата, аранжирана като женски тела от колбаси.
Според доц. Георги Лозанов, който е присъствал на коктейла, буквализацията на едно събитие, което има артистично послание, е абсолютно тенденциозно.
„Това е разговор за едно послание, а не разговор за това, че едни хора са отишли да плюскат в двореца колбаси. Това буквализиране на ситуацията е абсолютно ограничено и означава нежелание да разбереш за какво става дума”, категоричен беше доц. Георги Лозанов, който е присъствал на коктейла.
Яра Бубнова, директор на Националната художествена галерия, си обяснява скандала вероятно с неразбирането и може би лошо комуникиране от страна на самото събитие. „Идеята е принадлежала на авторката, тя е искала то да бъде с подбран кръг хора и е нямало как предварително да бъде комуникирано”, уточни тя.
„Не мисля, че това е грешка. Трябва да свикваме с това, че съвременното изкуство има тези понякога по-агресивни форми на своето съвременно съществуване. То някак си привлича и отблъсква. Съвременното изкуство не е само картина”, изтъкна Бубнова.
„Не може да бъде обвинявана авторката, която е създала тази вечеря, в това, че извършва точно обратното. Най-общо посланието на този пърформанс е, че жената е лишена от нейната самоличност, превърната в тяло и обект на консумация. И тъкмо срещу това е този пърформанс”, посочи доц. Георги Лозанов.
Според доц. Лозанов има хора, които искат да постигнат целите си – например искат да вземат мястото на Яра Бубнова в галерията. „Няма толкова глупави хора, които да мислят, че ние сме се събрали да плюскаме салами в Националната галерия”, категоричен беше той.
Самата Бубнова обаче заяви, че не приема случилото се като атака срещу нея.
„Разстройва ме е атаката срещу автор, художник, на когото не му се дава възможност да работи с тези средства, които той избира”, подчерта тя.