Ремонтът на най-натоварената трамвайна линия в София предизвика съдебен спор между столичната община и Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Трамвай номер 5 е най-натовареният в София. Всеки ден в него се возят на над 50 000 души. За ремонта се отпуснати над 40 млн. лв. след проведена от Столична община обществена поръчка по европрограмата "Региона в растеж".

През 2020 г. Столична община избира с обществена поръчка кой да прави ремонта. Участват седем фирми, печели една, а друга е отстранена.

Обществената поръчка подлежи на контрол от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Проверка на министерството констатира, че тя е проведена по неясни критерии, а единият от кандидатите да ремонтира трасето е отстранен незаконно. С тези мотиви управителният орган на програмата "Региони в растеж" атакува в съда обществената поръчка и печели на първа инстанция.

„В своето решение съдът посочва, че са на лице множество нарушения от страна на комисията. Съдът казва, че няма ясно заложени критерии, няма ясно разписана методология, което само по себе си предоставя възможност на комисията по чисто субективни възприятия да определи печелившите в обществената поръчка. Това е в разрез с българското законодателство“, заяви адвокат Мария Янева от Европейския център за транспортни политики.

Съдът се произнася, че Столичната община ще трябва да възстанови 25% от цялата сума или почти 12 млн. лв. От общината разчитат на обрат по делото.

„Спазени са всички правила. Това е първа инстанция. Наложена е финансова корекция от страна на управляващия орган, която Столична община по надлежния ред обжалва. Юристите от страна на Столична община са написали достатъчно материал като опровержение. Мисля, че е доста показателно, че самата фирма, която е отстранена, не е обжалвала обществената поръчка“, заяви зам.-кметът по направление „Обществено строителство в Столична община инж. Ангел Джоргов.

bTV се свърза с отстранената фирма, но оттам категорично отказаха коментар. А фирмата, която ремонтира трамвайния път е "ВДХ" АД. Собственост е на "Хидрострой" АД и доскоро е работила под името "Водстрой 98". Един от  директорите на "Хидрострой" е Велико Желев- бивш зам. шеф на АПИ.

“Ако се случи да загубим делото, естествено, че те ще останат за бюджета на Столична община, но ние сме на мнение, че комисията е взела правилното решение“, добави инж. Джоргов.

Искът е на стойност 25% от обществената поръчка, а ремонтът на трасето на трамвай номер 5 по план трябва да завърши догодина.