„В колегията със сигурност има страх. Винаги когато има неясен закон - имаме страх. Това ще доведе до това учителите да общуват по-малко с децата. Няма какво да ме спре да кажа на дете, когато има проблем, какво смятам по въпроса. Нямам причина да пазя мнението си, ако видя онеправдан човек и това да не стане повод за обсъждане с учениците“.
Това заяви Атанас Стаменов, един от учителите, подписали се срещу промените в Закона за училищното и предучилищното образование, касаещи различната сексуална ориентация.
Той настоява поправките да отпаднат, тъй като са неясни и биха довели до вреда, отколкото до полза.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
„Ние ясно сме написали, че не сме подтикнати от идеология, а искаме яснота. Искаме ясно написани закони особено когато се пишат по-малко от месец преди учебната година. Там се позовава като правна традиция какво е традиционна ориентация, а правото няма как да обявява същността на човека. Казва се, че е забранено популяризирането по косвен или директен начин на нетрадиционната сексуална ориентация. Популяризиране е това, което учителят всъщност прави – той говори за нови неща, показва нови факти“, каза учителят.
По думите му законът не е в унисон с реалността в училище, нито с общочовешките разговори с учениците и нарушава свободата на изразяване.
„Учителят е там не само, за да преподава предмет. Той е възрастният, който е с детето през по-голямата част от деня и ако то им проблем, той трябва да се опита да го реши. Бил съм класен, в часовете по Гражданско образование и по Биология се засягат теми, свързани със сексуалната ориентация и с толерантността. По новия закон тези теми могат ли да бъдат обсъждани? Ако дете дойде с проблем и иска да сподели нещо, няма как да му кажа, че законът е такъв и не мога да му отговоря. Къде е човещината в това“, попита учителят.
Ирина Манушева е майка на трима ученици. По думите ѝ формулиран по този начин, законът накърнява свободата на много хора и част от формулировките са дори абсурдни.
„Определението включва емоционална привързаност. Извинете, но какво стана с приятелствата, това също е такава привързаност. Проблемът обаче е много по-страшен. За съжаление този опит валидира инсинуациите, които отдавна се разпространяват в обществото. Ако някой прави пропаганда в момента, това са точно тези, които ползват неоснователните страхове на хората за собствена политическа изгода“, посочи Ирина Манушева и допълни, че новият закон би увеличил насилието и тормоза в училище.
Според нея изваждането на имена на учителите, подписали петицията вече е бумеранг, който се връща обратно към самия закон.
„Оттук нататък вкарването на точно определена точка вече е дискриминация срещу хората в този обсег, второ е нарушаване на свободата на изразяване и трето имаме голям проблем с възпитаването на свободномислещи личности в училище. През последните години наблюдаваме много опасно снишаване на учители и опасения за какво могат и не могат да говорят в училище. Училището в крайна сметка изгражда личности. Учителят е личност и човек и трябва да изгражда личности“, каза майката.
По думите ѝ е важно децата да могат да обсъждат свободно с учителите всичко, свързано със сексуалната ориентация.