Наричат го "кръщелника на Анди Уорхол". Бил е състудент на кралска особа. А освен нео-сюрреалистични картини твори и дрехи за световноизвестни певци! Той е британецът Филип Колбер, един от най-нашумелите съвременни художници, а в момента има изложба в столичната галерия "Структура".

Снимка: bTV

Филип Колбер е родом от Шотландия. Творбите му обикалят най-големите световни галерии. Събира последните си произведения от изложбите му в Лондон и Москва, за да дойдат тук да ги види и българската публика. Но не от самото начало изкуството го привлича.

„Като дете до голяма степен живеех в собствения си балон. Не обичах много да уча. Имах лоши оценки. И едва когато бях на около 17, прочетох книга на Фридрих Ницше "Човешко, твърде човешко" и това отвори очите ми. Тогава започнах да чета много повече философия и затова и записах "Философия" в университета "Сейнт Андрюс". Разбрах как нещата трябва да се преобръщат, за да се разберат. И това прилагам и в моето изкуство – взимам сериозното и го претворявам в пиедестал на индивидуализма“, казва Филип Колбер.

Снимка: bTV

В част от платната има и сатира:

А кой е този човек в тези платна?

Това са илюзорни изследвания върху Франсис Бейкън. Взех идеята, че той обича да рисува глави, и исках да ги превърна в играчки. Защото него всеки го взима на сериозно, какъв гений е бил, че е бил измъчван и че е страхотен художник. Исках да извадя сатирата в тази сериозност и да я превърна в дъга!

В дъга от цветове!

Да, защото за мен силата на цветовете е много голяма. Това е пънк-рокът в изкуството.

Снимка: bTV

Така е!

Аз съм пънкар!

А и Вие самият имате много цветен костюм! Защо винаги носите толкова ярки цветове?

Това е част от света ми, когато имам изложба. Когато работя в ателието си, винаги нося черно! Днес вярвам, че живеем в свръх поп общество, защото консумираме толкова много информация, че се затрупваме от изображения. Това понижава стойността на картината. Защото произвеждаме милиарди, милиарди, милиарди картини. Ние сме хиперконсуматори, каквито не сме били никога досега. Страхотният факт, че мога да правя изложба в България и препратките от картините ми са разбираеми за хора от различни култури, означава, че символите, които използвам, са международни. Това е оркестрация на всичките елементи, които представлява реализмът днес, но има и нещо много позитивно, защото цветовете са много ярки.

Снимка: bTV

Да, но "грешката" тук не е много позитивен знак.

Това е като пречупване на твърде позитивното звучене, защото все пак има нещо тъмно и разрушително в същото време.

Освен с картини и пластики, Филип Колбер се занимава и със създаването на нетипични модели дрехи.

Работил е с певицата Рата Ора.

Какво сте правили за нея?

За нея измислям дрехи. Рисувал съм роклите, които носи на турнетата си. Много се вълнувам от дрехите и мисля, че те са важна част от визуалното изкуство, защото те допълват идеята на даден артист. Сред другите изпълнители, с които съм работил е и Кание Уест, друго популярно име е Джон Сачи от галерията "Сачи и Сачи". 

Един от първите образи, които създава, са яйца на очи.

„Направих си костюм с яйца на очи, който си носих сам“, казва художникът.

Нетипични са и колегите му от университета, където един от тях е бил самият принц Уилям!

„В университета "Сейнт Андрюс" бяхме заедно. Тоест, той беше 2 години под мен. Той излизаше с моя приятелка, преди да срещне сегашната си съпруга, така че съм го виждал няколко пъти. Но той изглежда много приятен и стеснителен човек. А заради него университетът беше постоянно обкръжен от охранители, все едно Пъф Деди ни беше състудент“, обясни Филип Колбер.

А защо тук Ван Гог е на кон?

Защото ме атакува.

Защо?

Снимка: bTV

Защото се възползвам от образа му. Ван Гог сам по себе си е бил много влиятелен художник, защото е създал свой собствен стил, който е толкова разпознаваем, че е почти като марка. Определено това да го използвам от уважение, но и правя сатира на неговото наследство, което се е превърнало почти в търговска марка. Много обичам да се заигравам с идеята за повтаряемост. Образът на армията е много силен, защото това е една идея, която мултиплицираш. Обичам да имам този елемент в изложбите, но още повече армия от омари! Защото омарите представляват свободата в изкуството ми. Свободата, че мога да се превърна и в омар! Хората мислят за мен като човека омар. Дори да не ме виждат сега като омар, въпреки че съм в червен костюм. Хората ме смятат за анимационен омар, това е свободата на творчеството. Можеш да разказваш истории, които впоследствие се превръщат в реалност.

Снимка: bTV

Защо сте избрали именно това животно?

Защото това е символът на сюрреализмът. Много художници са били вдъхновявани от омарите.

Снимка: bTV

А тук омарът си отива вкъщи?

Да, просто ми харесва да му вдъхвам живот.

Свободен е да тръгва!

Така артистичното ми аз си има живот!

Физически Филип Колбер вече може и да си е вкъщи. Но артистичният му дух още е в София. В галерия "Структура".