От началото на войната много компании напуснаха окончателно руския пазар. В отговор на това Руската Федерацията обяви, че е готова да национализира някои от тях. Кои други бизнеси очакват подобна съдба?
Вълната от санкции отнесе множество световни марки и корпоративни гиганти от руския пазар. Някои си отидоха безвъзвратно, други си оставиха вратички за завръщане. Много анализатори видяха в това оттегляне връщане на Русия 30 назад във времената на ранната демокрация.
„Фолксваген“, „Форд“ и други автомобилни гиганти изоставят руския пазар като ехо от санкциите срещу Русия. „Боинг“ спират поддръжката си на руските авиолинии, производството на самолетни части и прекратява ключови операции в Москва. „Еърбъс“ ги последваха.
Нефтеният гигант „Шел“ напусна Русия като спря да купува руски петрол и газ, затвори мрежата си от бензиностанции, прекрати отношенията си с „Газпром“, включително участието си в Северен поток 2. Още на 28 февруари компанията заяви, че ще захвърли всички дългосрочни проекти в Западен и Северозападен Сибир.
“Шокирани сме от загубата на човешки животи в Украйна, за която съжаляваме в резултат на безсмислен акт на военна агресия, който застрашава европейската сигурност”, каза в изявление главният изп. дир. на компанията Бен ван Беурден.
В сферата на технологиите и комуникациите Русия се раздели с най-водещите световни компании. От всички продукти и услуги на Apple, през социалните мрежи на Facebook-META и Twitter, до платформите за видео и аудио разпространение като YouTube и Spotify.
Софтуерни компании, приложения и онлайн услуги също се оттеглят. „Майкрософт“ заяви, че спира всички нови продажби на своите продукти и услуги в Русия и ще подпомага украинската киберсигурност.
Лидерите във финансовото опериране като Mastercard заявиха, че няма да поддържа мрежовите си услуги в Русия. Картите на руски банки, няма да работят в мрежата на компанията и всички карти, издадени извън Русия, няма да работят в страната.
Кредитният гигант, който оперира в Русия повече от 25 години, преди това обяви, че е „блокирал множество финансови институции” от мрежата си в резултат на антируските санкции. Visa последваха примера със заявката, че “вече няма да работят с Руската федерация”.
Що се отнася до киното, Русия остава без супергерои и класни продукции. Disney прекратиха всички свои премиери на руска територия. Това включва всички хитови заглавия от „Марвъл“ вселената. За своите увеселителни паркове и семейни развлечения, „Дисни“ ще взима решения въз основа на развиващата се ситуация. „Уорнър Медия“ прекратяват всички ударни заглавия като „Батман”, информационните си и мултимедийни канали, всичките си нови бизнеси и премиери. Фестивалите като Кан и Берлинале, реагираха още с началото на военния конфликт.
Може би най-много напуснали бизнеси са глобалните вериги и марки. Довиждане или сбогом с руския пазат си казаха „Прада“, „Пума“, „Икеа“, „Хайнекен“, H&M, „Есте Лодер“, „Лореал“, „Старбъкс“. Най-знаково и бавно напуснаха „МакДоналдс“ и „Кока-Кола“. Важно уточнение е, че „МакДоналдс“ временно затваря обектите си, като продължават да изплащат заплати на руските си служители. Руските ресторанти, управлявани от тях заедно с други 108 обекта в Украйна, представляват 9% от приходите на компанията през 2021 г.
Преди седмица секретарят на генералния съвет на управляващата партия Андрей Турчак каза, че операциите по затварянето на магазини и компании са „война” срещу гражданите на Русия. В отговор на тази „война”, Руската федерация възнамерява да национализира част от тези бизнеси. Очакваме ерата на „руския МакДоналдс” и „руската Кока-Кола”, в най-близко бъдеще, досущ като в близкото минало.